View Single Post
Old 12-10-2014, 13:16   #60
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Konkurranse i USA versus Europa - noen betraktninger (splittet)

Det lönner seg a ta en kikk pa en av CAPA sine siste analyser.

http://centreforaviation.com/analysi...-driver-185674

Her har de ogsa en chart som viser Margin development hos de store europeiske selskaper



Man kan tydelig se at begge DY og SK har tapt betydelig i sitt driftsmargin. Begge har senked sine kostnader, mens de inntekter malt i RASK har falt langt hurtigere - noko som har erodert deres profit margins. Dette gar sammen men en voldsomt ekspansjon i visse rute-omrader.

Konklusjonen er enkelt: Begge aktörer har over-estimert etterspörelsen og "bombed" marked med seter som ingen kunde var villige a betale fjorarets snitpriser. Ergo har man discounted, som endte opp i vannvittige priskamper i förste halvaret.

Na, da Q4 har begynnt og Vinter-sesongen star rett foran döra, har begge aktörer insett at de gar en dead-end road. Som en fölge ble det resudert tilbud. Först og fremst innenlands i Norge, men ogsa til Europa.

Det er bitter nödvendig fornunft som trenges i marked. Ingen tar en nytte dersom man bare flyr tomme seter og "kriger" mot de andre selskaper. Norwegian sitt guidance for Q4 og 2015 viser at man har forstatt dette. Selskap legger an en meget sakt ekspansjon i 2015 som gir en tydelig signal inn i marked og til konkurrenter: "Vi önsker a tjene mer pa det vi flyr".
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote