View Single Post
Old 11-10-2014, 01:49   #49
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Konkurranse i USA versus Europa - noen betraktninger (splittet)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Jeg er uenig i at det er en god målestokk. Selv om matbutikkene selger i stort volum her i Norge betyr det ikke at konkurransesituasjonen er bra, snarere tvert imot. Antall solgte seter blir for min del en alt for enkel forklaring.

Når det er sagt er det vanskelig å bli enig i hva som er korrekt bruk av statistikk. Det er veldig lett å lete frem statistikk som passer til hver enkelt sin oppfatning av en situasjon, uten at noen av tallene nødvendigvis gjenspeiler den faktiske situasjonen. Tradisjonell konkurranseøkonomi bruker modeller som forutsetter en hel del, noe som etter min mening er problematisk.

Du har vel hørt om personen som druknet i en elv som i snitt er en halv meter dyp?
Det er vel nettopp dette jeg har snakket om at vi bør kunne være åpne for flere syn, og jeg skriver at solgte seter er målestokken i min verden, ikke at den er bedre eller dårligere, bare at i flyselskapenes analyser er solgte seter sentralt.

Dette henger jo nøye sammen, OAG viser jo oversikt over tilbudt kapasitet og det får de jo i fra flyselskapene, som igjen beregner hvilken kapasitet de skal tilby basert på solgte seter.

At statistikk over solgte seter er "for enkelt" er vel avhengig av hva du skal bruke statistikken til, jeg kan love deg at utviklingen av statistikken som legges til grunn til å åpne et nytt marked, langt i fra er enkel. Det er svært mye historisk data som skal analyseres.

All pris analyse og hvordan man skal finne den ideele balansen mellom nettopp tilbudt kapasitet og hva man kan selge og ikke minst selge så dyrt som mulig, beregnes også ut i fra solgt kapasitet - og ikke bare eget salg, statistikk over alle solgte billetter 2 måneder tilbake i tid og en måned frem i tid kan kjøpes - M.I.D.T. (Som vel ble utviklet av Lufthansa) er dyrt, men utrolig sterkt og nyttig verktøy.

Så det jeg forsøker å si at det er mange vinkler å se / lære rundt dette, og om vi blir flinkere til å respektere hverandre - så kan mange interessant dører åpnes.

PS Modellen som vi utviklet for oppstart av Air France Paris Seattle var for stor for Excel og ble utviklet i SQL Server Med "R" som "Front End" (R er forøvrig utviklet av en av mine tidligere kollegaer - R for Robert )