View Single Post
Old 10-10-2014, 09:58   #41
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Konkurranse i USA versus Europa - noen betraktninger (splittet)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Joda, HHI indeksen er fin den, men det betyr ikke automastisk at det er lav konkurranse med få aktører. Tre aktører kan jo i mange tilfelle utmerket betyr stor konkurranse, og på norsk innenriks har det jo visst seg at det holder med to.
Tar man f.eks OSL-TRD så vil jeg hevde det er stor konkurranse mellom Norwegian og SAS på strekningen og prisene er deretter. Selv om HHI og teorien foreslår noe annet
Det har jeg også nevnt. HHi er ingen teori, kun et mål på konsentrasjon. Teorien forteller oss at det er en rekke forhold som avgjør konkurranseintensiteten, men når man ser på to (store) geografiske markeder som USA og Europa, og ser på samme type marked (luftfart), så er det i alle fall grunn til å vurdere HHI som en indikator på konkurranseintensitet. Spesielt når CAPA også da kan vise at USA har høy HHI og høy avkastning, mens Europa har lav HHI og lav avkastning. Jeg ville i alle fall ikke avvist dette som en mulig forklaring sånn helt uten videre uten å ha andre, bedre forklaringer å komme med.

Last edited by TOS; 10-10-2014 at 17:20.
TOS is offline   Reply With Quote