Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Det er vel en av aarsakene til at vi ikke helt ser det samme og ikke faar tallene til aa stemme overens, jeg ser paa solgte seter - ikke tilbudte seter. Og derfor mener jeg det er feil aa med Skywest - da de ikke har solgt et eneste sete. (men de fraktet 60 Millioner Passasjerer i 2013! - saa det er noe epler og paerer ute aa gaar.)
|
Hvis jeg får tid senere i dag så skal jeg regne ut markedsandeler basert på solgte passasjerkilometer også.
For konkurranseintensiteten så er tilbudte seter et viktig moment, fordi den sier noe om potensialet til de ulike selskapene. Om man har 10 millioner setekilometer tilgjengelig så gir det mindre muligheter til å være en aggressiv konkurrent i US enn om du har 100 millioner setekilometer.
Uansett om man ser på solgte eller tilbudte seter så må dette i alle fall regnes om i "seat miles". Jeg har forøvrig også vært helt klar på hvilke tall jeg presenterer hele veien.
Edit: Skywest opplyser selv at de transporterte 27.4 millioner passasjerer i 2013 - ikke 60 millioner.
Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Jeg tror ikke vi er uenige om fakta, men mere om hvilke fakta som blir trukket frem, jeg ser paa solgte seter da det er maalestokken i min verden. Og naar vi ser paa solgte seter saa er ikke konkuranse bildet saa skjevt som man kan faa inntrykk av i denne debatten:
USA har verdens stoerste LCC som fraktet 133 Millioner Passasjerer i 2013, og i 2011 var et LCC selskap USA stoerste selskap. I 2013 havnet LCC paa 3 plass noksaa rett etter United og kan nok havne paa 2 plass i 2014.
Jeg vet ikke hva en HHI indeks forteller og hverken du eller Wahoo bryr dere om aa forklare det til heller. Det er vel slike ting vi (og det ikke bare jeg) reagerer paa, sammen med konklusjoner om at vi som kunder her blir flaadd.
|
Vi får se når jeg har fått sett på tallene for
RPM heller enn
ASM om bildet endrer seg dramatisk (se uansett første kommentar i dette innlegget).
Hva angår
HHI (Herfindahl-Hirschman Index) så har jeg opptil flere ganger fortalt hva dette er. Det er en indeks som måler hvor konsentrert et marked er. Jo høyere denne indeksen er, dess mer konsentrert er dette markedet. Denne regnes ut ved å summere de kvadrerte markedsandelene til bedriftene i det markedet man ser på. Jo mer konsentrert et marked er, dess større sannsynlighet for at prisene blir høyere (men det er ikke noe 1-1 forhold mellom
HHI og pris-kostnadsmarginen).