Quote:
Originally Posted by Someone
Wahoo, det er da konkurranse selv om det "bare" er tre aktører i et marked, og her er det faktisk flere, selv om det er noen som er større enn de andre
Og det er heller ikke slik at det ikke er konkurranse innad i alliansene heller. Det hadde vært mer relavant og sett på JVs
Slik jeg ser det er analysen din veldig teoretisk og lærebokaktig, og ikke nødvendigvis brukbar i det virkelige liv
|
Nå har jeg ikke sett på hele dokumentet som Wahoo har klippet fra, men om jeg ikke tar feil så kan dette dreie seg om en utredning rundt Atlantic++ prosjektet. I det ene vedlegget fra Wahoo så står det klart at det er en rekke JV involvert i disse alliansene. For Star står det at Air Canada, Continental, Lufthansa og United hadde en JV på alle nord-atlantiske ruter. For OneWorld har BA/Iberia og AA JV på nord-atlantiske ruter, osv.
Se forøvrig denne analysen (men den er kanskje også teoretisk og lærebokaktig...

):
http://www.flightglobal.com/news/art...nue-to-389676/
Quote:
Looking further out, the merger of US Airways and American Airlines, if it succeeds in its fight against a US Justice Department challenge to the deal, would mean the next largest available share of transatlantic capacity joining a metal-neutral alliance and result in nearly 80% of capacity in the market being covered by one of the joint ventures, Flightglobal/Innovata shows.
|
Men, ja, det er riktig at man kan ha konkurranse selv med bare tre aktører. Poenget her er vel å si at ting tyder på at konkurransen er mindre hard i USA og på IC mellom Europa og USA, enn i Europa.