View Single Post
Old 08-10-2014, 13:52   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Konkurranse i USA versus Europa - noen betraktninger (splittet)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Wahoo, det er da konkurranse selv om det "bare" er tre aktører i et marked, og her er det faktisk flere, selv om det er noen som er større enn de andre

Og det er heller ikke slik at det ikke er konkurranse innad i alliansene heller. Det hadde vært mer relavant og sett på JVs

Slik jeg ser det er analysen din veldig teoretisk og lærebokaktig, og ikke nødvendigvis brukbar i det virkelige liv
Nå har jeg ikke sett på hele dokumentet som Wahoo har klippet fra, men om jeg ikke tar feil så kan dette dreie seg om en utredning rundt Atlantic++ prosjektet. I det ene vedlegget fra Wahoo så står det klart at det er en rekke JV involvert i disse alliansene. For Star står det at Air Canada, Continental, Lufthansa og United hadde en JV på alle nord-atlantiske ruter. For OneWorld har BA/Iberia og AA JV på nord-atlantiske ruter, osv.

Se forøvrig denne analysen (men den er kanskje også teoretisk og lærebokaktig...): http://www.flightglobal.com/news/art...nue-to-389676/

Quote:
Looking further out, the merger of US Airways and American Airlines, if it succeeds in its fight against a US Justice Department challenge to the deal, would mean the next largest available share of transatlantic capacity joining a metal-neutral alliance and result in nearly 80% of capacity in the market being covered by one of the joint ventures, Flightglobal/Innovata shows.
Men, ja, det er riktig at man kan ha konkurranse selv med bare tre aktører. Poenget her er vel å si at ting tyder på at konkurransen er mindre hard i USA og på IC mellom Europa og USA, enn i Europa.

Last edited by TOS; 08-10-2014 at 13:59.
TOS is offline   Reply With Quote