View Single Post
Old 06-10-2014, 23:19   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Norwegian - (Nye) IC ruter

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg tror du får ta en tur innom den forrige diskusjonen vi hadde om CAPA-rapporten: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=126270 (se spesielt side 4 og 5)

Har du noe som viser oss at de uavhengige selskapene ikke tas med i utregningen av markedsandeler? Jeg så ikke at du hadde svart noe konkret på dette i den forrige debatten. Det som måles av både CAPA og IATA (som begge har peiling på luftfart) er så langt jeg kan se konsentrasjonen i markedet, som tar hensyn til markedsandeler til selskapene som opererer i det aktuelle markedet (inkl de uavhengige selskapene). Ideen er at med økt konsentrasjon i et gitt marked så ser man, alt annet likt, ofte høyere marginer.

Så langt jeg kan se baserer CAPA seg på tall fra OAG, som har med så godt som rubbel og bit, så det hadde vært fint med en oppklaring rundt hva som er feil.

Hvis DU/DY ikke kommer til å bli en trussel for de etablerte så er det på mange måter vanskelig å forstå den massive motstanden mot DU/DYs etablering på ruter til/fra US. Da kan de etablerte selskapene DU få den ene prosenten av markedet du snakker om, for det vil da aldri true de etablerte (og heller ikke arbeidsvilkårene til de ansatte i disse selskapene). Det er jo ikke det selskapene som har uttalt seg om DUs satsning til US skriver selv. Man får unektelig et inntrykk av at denne saken er et være eller ikke-være for amerikanske selskaper.
Hvordan finner CAPA tall for et selskap som ikke listet med IATA Code i OAG og som du ikke kan bestille hos ?- Selskapet har heller ingen salgskanal.