Da var dagen kommet. Jeg skal til USA.
Jeg kjente spenningen over at jeg nå skal til USA i over et døgn for avreise. Å sovne kvelden i forveien viste seg å være svært vanskelig, og jeg tror klokken nærmet seg ett på natten før øynene fikk sin hvilestund. Hadde to alarmer på til 0420, spratt opp, kledde på meg og gikk ut av boligen. 15 minutter etter satt jeg i taxien jeg bestilte kvelden i forveien. Som nevnt i første innlegg: aldri i verden om jeg GÅR til bussen så tidlig.
Nuvell, 500 kroner fattige ankom jeg Flesland rundt klokken 5, fikk sjekket inn og scannet meg gjennom sikkerhetskontrollen. Tok vel maks 5 minutter - det var lite kø (naturligvis) så tidlig på morgenkvisten.
25. april klokken 06:00 - 07:20
BGO - CPH med A321 - OY-KBK
Sete: 10A
Ikke en flight jeg er ukjent med, har suttet på SK2861 et par ganger tidligere de siste månedene. For en gang skyld var det ikke boarding fra "køben-gaten", men fra 22A som er bak passkontrollen. Variasjon er spennende, og det var det mest spennende som skjedde på denne turen.
Fant meg til rette i sete 10A som var forhåndsreservert sån snart en A321 var satt opp på avgangen. Ett av to seter i flyet (det andre er 10F) med en latterlig stor benplass. Kort flight, men kjekt alikavel.
SAS sitt servicekonsept og meny hadde fått seg en liten overhaling siden jeg sist var ute å fløy uten for landets grenserm så jeg benyttet sjansen til å heller kjøpe en av disse smoothiene som nylig har blitt lagt til menyen, i stedet for den komplementære halvfulle og alt for varme kaffekoppen.
Solen var alt opp i det vi hadde pushback, men utsikten fra vinduet var fortsatt ganske så fantastisk, og jeg nøt utsikten godt. Det er noe med å fly om morgenen og om kvelden når det er finvær - man får en ekte godfølelse av det.
Ventetid i København
Vi landet mykt i
CPH omtrent på rutetid (tror jeg, så'itj på klokken). Tuslet bort til le lounge for litt frokost. Ikke mange månedene siden jeg ble gull, så da ble det gulllounge til å starte med. Fikk unna litt arbeid sammen med frokosten, før jeg tuslet ned for å høre om et av de to dagrommene var ledig. Det var de ikke (er fortsatt opptatte), så da ble det bare en dusj på meg i stedet.
Drev og tørket håret i det det plutselig dalte inn - jeg pakket hårvoksen i den innsjekkede kofferten! Katastrofe, og etter en tur innom en WH Smith, H&M og to tax-free butikker fant jeg til slutt en boks med en litt (for) klissete substans hun damen overbeviste meg var beregnet på hår. Dagen var reddet, og jeg gikk tilbake i loungen - men denne gangen gidda jeg ikke å gå opp trappen.
Som nevnt tidligere hadde jeg lagt inn optiontown først på business, og senere plus, på utreisen til
IAD. Det er en dagflight, og mens jeg greier å sove i "Y-seter", er det sitte i de våken langt verre. Hørte derfor med damen i loungen om det faktisk var seter ledige i C, da jeg vurderte å gjøre slik som Islending i posten over foreslo: kjøpte 1000 EB-poeng for å få nok til en C-oppgradering. Til svar fikk jeg at joda, det var bare halvfullt, så om jeg kjøpte de resterende poengene, kunne hun med glede fikse oppgradering. Hadde like før dobbeltsjekket at poengene fra gårsdagen dagstur til Oslo ikke hadde kommet, men hallo - det er
SAS dette, så nei.
Skulle drømmen bli virkelighet? Skulle jeg ikke bare for første gang fly vest for Europa, skulle jeg også få være 8 timer i Business!?
Poengene ble kjøpt, og sete 4A (med ingen i 4B) ble valgt. Dette tror jeg blir gledens dag. Bare litt over 2 timer til boarding med påfølgende venstresving, dette blir gøy!
Mer følger.