View Single Post
Old 02-04-2014, 19:12   #11
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Default Re: HAN-BKK/DMK-MDL/RGN-KUL (2013)

1. november 2013: AK1425
Yangon-Kuala Lumpur (RGN-KUL)
Air Asia (Malaysia)
Airbus A320-200, 9M-AQR
Economy (Promo)

Ti dager tok slutt, og det var på tide å komme seg av gårde til den nye flyplassterminalen på Yangon International Airport. Jeg hadde blitt kvitt litt penger i bytte mot USD til en helt ok vekslingssum i sentrum, og fulgte andre reisendes råd om å veksle resten på flyplassen. Jeg forhørte meg også litt på svartebørsen, men fant ingen som kunne tilby en tilfredsstillende kurs. Det er nok lettere å veksle på gata når du skal bli kvitt USD.

Myanmars siste hilsen til meg var en god oppsummering av hvordan ting fungerte i landet forøvrig. Først og fremst åpnet ikke vekslingskontoret før en halvtime etter at jeg ankom flyplassen, så det ble en del venting. Da det endelig åpnet og ble min tur, fikk jeg beskjed om at det var vekslingsgrenser for hver reisende. Det er merkelig, for det er heller ikke lov å frakte valuta ut av landet. Jeg allierte meg derfor med en franskmann og en engelskmann som sto bak meg i køen, og de fikk vekslet inn det siste jeg hadde av penger. Litt av et styr, men slik var det med alt i Myanmar. Hotellene brukte år og dag på å sjekke inn og ut, bussbilletter ble skrevet for hånd og sendt med bud og ting tok generelt mye tid, til tross for at det var folk som "jobbet" over alt. Folk står og henger på hvert gatehjørne, og på bensinstasjonene registrerte jeg opptil fem personer som gjorde et eller annet i forbindelse med at en buss ble tanket.

Myanmar er ineffektivitetens hjemland, og selv om det også er tendenser til dette i flere andre land jeg har besøkt, overgikk Myanmar det meste.

Men innsjekkingen og levering av bagasje gikk overraskende fort. En security-sjekk av bagasjen før den leveres gjør at andre som ikke skal reise holder seg utenfor innsjekkingsområdet (vanlig i hele regionen), og køen til KL-skranken var liten.

… men den tok seg opp da jeg var ferdig:

Terminalen var fresh og oversiktelig.

Da jeg fløy Qatar tidligere i høst, registrerte jeg da jeg leste i magasinet deres at de hadde en rute til Yangon, og i dag fikk jeg det bekreftet:

Det kan jo være en passelig rute for europeere som vil til Myanmar. Det er altså ikke nødvendig med stopp i Bangkok, selv om det er naturlig for mange.

Bangkok og Kuala Lumpur hadde avgang omtrent samtidig, og i siste liten byttet de gate. Det skapte en del forvirring hos folk som ikke fulgte med i timen, men gjentatte opprop på høytaleren fikk de nederlandske 19-åringene med hver sin ryggsekk til å få fart på seg.

Flyet fra Kuala Lumpur kom inn til gate ikke så lenge før rutetid. Det slo meg at AirAsia opererer med veldig korte turnaround-tider, selv på lengre ruter. Men det er vel også vanlig hos f.eks. DY, FR osv.

Maskinen tilhørte AirAsia Malaysia, og bar registrering 9M-AQR. Den ble levert som 29. desember 2012 og var pyntet med slagordene ”Now Everyone Can Fly.”

Her er et bilde jeg knipset i broen:

Og på vei ut:

Last edited by SeatBelt; 02-04-2014 at 19:14.
SeatBelt is offline   Reply With Quote