Her kommer noen flere tips til punktene du har satt opp.
Quote:
Originally Posted by martino
* Strender
|
Vær oppmerksom på at stranden i Nice ikke består av sand, men av små, runde stener. Noen synes det er greit og rensligere enn en sandstrand, men man må nok kanskje belage seg på å leie (eller evt kjøpe en billig) solseng - vet ikke om det er så behagelig å ligge rett på disse stenene. Mange av de store hotellene langs promenaden har sine private "beach clubs" på stranden (gjelder også Radisson-hotellet du ser på), og det legger naturlig nok beslag på mye av det mest attraktive arealet. Men desto bedre opplevelse når man betaler seg inn, da.
I området vest for flyplassen (Cagnes, Antibes, Cannes, Mandelieu) er det sandstrender som gjelder. Enda mer av stranden i Cannes er "privatisert" av hotellene, mens stranden i Antibes så ut som en hyggelig "bystrand" da jeg var der for et år siden. Antakelig er det litt mindre "trøkk" og kanskje noe bedre plass i Cagnes og Mandelieu. Regn uansett med litt kaos med tanke på parkering, bussen kan nok være et godt alternativ!
Quote:
* Kanskje en bilutflukt til Monaco/Italia?
|
Monaco er bra, men ville sterkt vurdert å ta lokaltoget dit. Byen/landet(!) er ikke større enn at du uansett vil klare deg med å rusle rundt i den. Har ikke forsøkt å kjøre bil dit selv, men ser for meg at parkering kan være utfordrende - og særlig når vi har kommet til juni. Rullende materiell hos SNCF (togselskapet) har ymse kvalitet, men får du et av de mer moderne to-etasjes lokaltogene, og skaffer deg en plass på øvre plan på sjøsiden, så er det en veldig fin tur med flott utsikt over Rivieraen. Noen av togene (alle?) går helt til
Ventimiglia (fransk: Vintimille), rett over grensen til Italia. Så da kan man få seg en Italiatur for under 8€ pr hode pr vei fra Nice, reisen tar tre kvarter. Det er ikke dumt.
Quote:
* En vingård og en landsby (leier bil)
|
Dette er ikke noe veldig kjent vindistrikt, går mest i oliven og lavendel der nede, men jeg slo opp i boken min og jammen er det ikke en liten appelasjon (vindistrikt) akkurat rundt Nice. Det er rimelig sært, og jeg hadde ikke hørt om det før, til tross for at jeg regner meg selv for å ha rimelig god oversikt over fransk vinproduksjon.
Bellet eller Saint-Roman de Bellet er navnet, og mesteparten av vinen konsumeres lokalt, derfor er den lite kjent i verden for øvrig. Men den skal visst være god. Min bok antyder at
Le Clos Saint-Vincent kan være en produsent som er verdt et besøk. Siden er bare på fransk, men send dem en mail hvis du er interessert. De har omvisning og smaking etter avtale. En god mulighet for en opplevelse utenom det vanlige i dette området.
RolfL, en annen her på forumet, anbefalte en spektakulær biltur som vi gjennomførte sist:
Fra kysten kjører du opp til Grasse (Frankrikes “parfymehovedstad”), eller bare opp til landsbyen La Colle-sur-Loup (det avhenger litt av hvilken vei du ønsker). Uansett, du skal inn på vei D6 fra sørsiden, slik at du kan kjøre fra Pont du Loup og oppover canyon’et som elven Loup renner gjennom. Det er en vei som overgår mang en norsk vestlandsvei! En tur i
StreetView viser at dette ikke er noe for folk med hverken klaustrofobi eller høydeskrekk... Lenger opp i canyon’et møter du vei D3, og da er det bare å svinge inn på den og begynne klatringen opp langs vestsiden av avgrunnen. Her er flere muligheter for å stoppe og titte mange hundre meter ned i kløften. Til slutt kommer du opp til Gourdon, en nydelig liten landsby som biter seg fast i klippene over canyon’et. Flott utsikt over hele Côte d’Azur i klarvær! Det er sikkert mye turister der i juni, men det må du nok bare regne med de fleste steder. Vi la inn en liten ekstratur over snaufjellet nordvest for Gourdon også (vi var da oppe på ca 1150 moh!), men du kan også kjøre tilbake til Grasse og besøke den byen i samme slengen. Tilbringeretappen fra Nice til denne rundturen er ikke mer enn en halvtime, så dette bør dere prøve å få med dere.
En annen kjent landsby ved Nice er
Saint-Paul de Vence, men som i de fleste andre kjente landsbyer her nede, må man regne med en del turister og turistifisering...
Igjen,
www.viamichelin.com er din venn.

Skal du virkelig flotte deg og invitere din bedre halvdel med på en restaurant med stjerne i guiden, så se om det er mulig å gå for lunch på det aktuelle stedet. Som i så mange andre byer i verden er maten til lunch like bra som til middag, men en god del rimeligere.
Er dere på tur et stykke vest for Nice, så kan jeg anbefale
bistroen på **-restauranten L’Oasis i Mandelieu-La-Napoule. Treretter med nydelig mat for 31€, det sies at dette kanskje er det aller beste kjøpet med tanke på pris/kvalitet på hele Rivieraen. Merk at det ikke gjelder alle dager og at bord nok bør bestilles... Til å være **, så er ikke prisene i hovedrestauranten helt hinsides heller - den skal prøves neste gang vi er i området!
Igjen,
www.viamichelin.com, eller eventuelt guideboken fra samme selskap, er din venn. Gamlebyen i Nice er flott, nesten et museum i seg selv. Hvis dere ikke er så veldig museumsglade/-vante (gjelder min kone, for eksempel

), så er et bra alternativ
det oseanografiske museet i Monaco. Det viser en hel del gjenstander fra fyrstefamiliens sjø- og polferder (har faktisk vært en del av dem!), og ikke minst inneholder det et stort og fint akvarium. Uteserveringen på taket kvalifiserer sikkert som turistfelle, men den er herlig lell (utsikten er langt mer spennende enn maten, skal sies).
Sånn, det var noen flere tips, håper de kan være nyttige!