Bakgrunn
Til stor glede lanserte KLM nylig sitt nye World Business Class produkt. KLM får mye pepper når det gjelder de gamle loppekassene, dette er en meget etterlengtet oppdatering. Som ryktene spekulerte i falt valget på B/E Aerospace sin Diamond modell, lik som United bruker på sine ex-Continental maskiner. Først ute for retro er 22 stykk 747-400, etterfulgt av 15 stykk 777-200. Første fly med nytt produkt skal være på vingene allerede Juli i år.
I anledning en jobbtur til Lusaka nå nylig tenkte jeg derfor å benytte sjansen til å rapportere fra nåværende
WBC, om kort tid kanskje vi kan døpe tråden ”gammel
WBC” og le av hele greia.
Kort om ruten
KLM gjenopptok ruten Amsterdam – Lusaka 15.mai 2012 etter at den ble lagt ned på midten av 90-tallet. Opprinnelig gikk ruten nonstop som KL561/562, men fom 29.oktober 2012 ble destinasjonen Harare gjenopptatt og bakt inn i Lusaka-ruten. Harare ble opprinnelig betjent av KLM via Johannesburg, men ble nedlagt i 1999. I dag går ruten tre ganger i uken som flight KL523 og flyr Amsterdam – Harare – Lusaka – Amsterdam. Ruten er lagt opp som en loop med samme flightnr på både tur og retur. Dette løses med crewbytte og turnaround i
LUN hvor alle passasjerer må forlate flyet. KL523 betjenes med A332.
- Opprinnelig rute
KL561 AMS1230 – 2210LUN 332 246
KL562 LUN2355 – 0955+1AMS 332 246
- Nåværende rute
KL523 AMS1020 – 2125HRE2230 – 2340LUN0125+1 – 1020+1AMS 332 146
Om setet
Rent teknisk er ikke setene så ulike som de
SAS bruker i dag. Den største forskjellen er selve skallet rundt setet som ikke er fixed shell, men av den typen hvor du ”recliner” ned hos naboen bak. I tillegg ligger skjermen i armlenet. Setene har god pitch på 60¨, bredde på 20.25¨og 170 graders recline. Alle setene har uttak for strøm og AVOD med en 10.4¨skjerm. På A332en er
WBC delt i to med en liten minikabin bak galley. Siden setene ikke er fixed shell er det faktisk et poeng å velge bulkhead, derfor valgte jeg 6J i den lille kabinen.
KL523 AMS-HRE-LUN
10:20 – 21:25 – 23:40
Airbus A330-203
PH-AOI
6J

En kjapp lunsj i kantina, pannekaker med sirup og tomatjuice i ølglass.

Dagens boardingkort. På
AMS fungerer faktisk Sky Priority veldig bra.

Velkomstkomiteen består av Billecart-Salmon og et amenity kit av Viktor&Rolf. I kitet finner man sokker, maske, tannbørste m/krem, lipsyl, penn og ørepropper. Alt (tom øreproppene) er V&R-branded.

Straks man er i luften deles det ut hot towels, nøtter og drikke. Valget faller på (needless to say) Bombay Sapphire.

Servicekonseptet og meny.

Forrett i form av røkt laks med hollandaise mousse og litt nips, en smakfull start. I glasset er det Delaire, Sauvignon Blanc.

Bestikk og mye annet av konseptet er designet av en hollender med navn Marcel Wanders.

Til hovedrett faller valget på filet av Volwaard kylling med diverse naps. Fortsatt Delaire i glasset. Legg merke til timeglasset med salt og pepper, en morsom liten dings.

"Can I have all of them?" Jasmineris med mango, mørk sjokolade og praline, Beemster, St. Aubin og frukt.

Kaffe og litt sjokkis fra Van Wely. Amarula i glasset, fikk med et foredrag om marula treet på kjøpet av en hyggelig dame.

På tide å flate ut stolen og sjekke ut AVODen (Comfsokken er selvsagt på). The Intouchables på skjermen.

Vannflaske byttet ut med Bombay, film byttet ut med The DaVinci Code.

Setekontrolleren.

Man nærmer seg Zimbabwe.
Det blir og servert litt småsnacks underveis, kunne velge mellom iskrem, sushi og dutch sausage rolls. Grei filmsnacks.