I flera år har jag haft en dröm att besöka Tokyo men det har alltid kommit någonting i vägen. Sist jag hade planen att ta mig ditt var i mars 2011 men just då var det inte den mest strålande idén (pun intented). Plötsligt en dag hade jag en hel del övertid som min chef krävde att jag skulle avveckla och när jag insåg att jag kunde få med körsbärsblomningen i Tokyo blev det för mycket för mitt bokningsfinger. Routingen blev
ARN-
GOT-
FRA-
NRT-
FRA-
CPH-
ARN. Anledningen till detta var att jag först skulle tillbringa påsken hos föräldrarna som bor på en ö norr om Göteborg och därefter påbörja resan tillsammans med en god vän som behövde avsluta i Köpenhamn.
Nog babblat om anledningen, nu till det viktigaste:
SK159
28.mars 2013
1315-1410 (Scheduled)
ARN-
GOT
Boeing 737-600
LN-RPG
Plats 0C
På väg till kontoret svängde jag förbi Terminal 4 (inrikes) för att lämna av min väska och här var det verkligen gott om passagerare. Kön till bag dropen var ca 25 minuter trots full bemanning i alla diskar och med Self-service droppen öppen men om man såg mängden specialbagage förstår man varför.
Skärtorsdag i Sverige betyder halvdag på kontoret och med anledning av detta passade vi på att äta en påsk lunch på nya Clarion
ARN samtidigt som kollegorna passade på att fira undertecknads födelsedag. Medan resten av gänget fortsatte njuta av vin och öl spatserade jag ner till gate 37 i väntan på att boarding skulle starta. Jag förstod snart att belägget på flighten skulle vara lite bättre än vad som kanske är optimalt en dag som denna och anmälde mig till att kunna ta ett jumpseat vid behov något som snabbt accepterades av gaten och efter koordinering med kaptenen fick jag tilldelat 0C och
SAS sparade några € på den lösningen. Det var som sagt gott belägg på flighten med en loadfactor på ca 103% + infants totalt ca 128 passagerare på en 737-600 men så var det också påsk.
Ett perfekt födelsdagsbord för en flygnerd
Knytnävstesten klarades inte på 0C
Fin tur över ett vackert Sverige och trots att vi backade ut från gate ca 10 minuter sent kom vi till Landvetter på tid och efter en kort väntan på väskan hittade jag min far och påbörjade den 90km långa resan ut till Tjörn.
Påskhelgen blev lugn och avslappnande med sightseeing i lokalområdet, möte med släkt i Göteborg och inte minst i Norge, en tur som blev en omvänd Harrytur och jag kommer aldrig glömma personalen på Rimi som såg lite märkligt på oss när vi betalade för 28 liter Solo (och en påse Seigmenn).