Klart, tydeligt i overskriften; Hvad er jeres yndlingsbyer, hvorfor? Evt. insidertips?
Jeg kan starte ud med mine...
1. PALMA de MALLORCA (
POP 401.000)
At du på så kort tid kan komme fra turisthelvede i Alcudia til en smuk, gammel og antik by som Palma er mig en gåde... Lækre tapasbarer der går hånd i hånd med den smukke katedral og flotte sandstrand. Temperaturen og klimaet er i forårsæsonen rigtig fornuftig og du kan kombinere en hyggelig, afslappet ferie med sightseeing, shopping og rigtig god mad. Bo på Hotel Feliz med udsigt udover katedral og havn - trendy designhotel med enkel, men rigtig god morgenmad og billigt tilmed.
2. LJUBLJANA (
POP 272.000)
De fleste tager til kendte storbyer og mange af dem er dejlige også, men mindre storbyer er også helt fantastiske og min kærlighed ligger til dem. I en storby kan du godt få en tidsplan der presset fordi du absolut SKAL se de mange seværdigheder byen har - Ljubljana skal ikke traskes igennem, seværdighederne kommer bare lige pludselig. Du får følelsen af en lille alpeby, og de serverer god mad (mest italiensk og tysk).
3. KRAKÓW (
POP 760.000)
Byen er vanvittig smuk og skal helst besøges i foråret eller sensommeren - her kan du sidde ude på caféerne og gå afslappet rundt i byen uden at trække skuldrene op over hovedet. Byen virker rigtig lille og hyggeligt trods det at der bor flere end i København (city proper i hvertfald). Spar dig selv for dagsturen til Auschwitz (hvis du ikke har så mange dage) og koncentrer dig om Kraków - evt. et besøg til Saltminen er en god idé. Venetian House Apartments (bookes igennem Booking.com) har fantastiske, velmøblerede og moderne lejligheder med udsigt udover den store plads - pr nat cirka 500
DKK (for op til 4 personer).