Quote:
Originally Posted by Dash
Ikke for å avspore, men det samme kan vel skje hos SK vist en Pandium kjøper biz billett i siste liten?
|
Det kan vel ske hos alle selskaber. Det burde ikke ske, men det gør det. Det vigtigste er vel om man finder en løsning med den kunde der blev downgraded, som vedkommende er tilfreds med.
Når det gælder denied boarding og involountary downgrade, så skal der i virkeligheden ikke være nogen øvre grænse for hvad flyselskabet skal betale. Det er en business-beslutning de tager for at tjene flere penge og så er det helt okay at det "gør ondt" på dem når de skal kompensere. Begge parter må overholde sin del af kontrakten.
Dårligt håndteret af UA her, men desværre er det jo en udvikling man ser hos mange flyselskaber idag og langt fra noget UA er alene om.
På tide at få lavet klare regler for hvad man kan forvente i kompensation. Se bare på kompensation ved delays, hvor man iflg. Sturgeon-dommen skal have op til 600EUR for en 3 timers forsinkelse. Dette er i mine øjne helt sindsygt at tvinge flyselskaberne til at betale så meget ved tekniske problemer, men hvis reglerne er sådan, så skal de overholdes - noget de kun meget sjældent bliver - og ofte vildleder flyselskaberne kunden direkte og satser på at de ikke bliver slæbt i retten.
Man kunne passende lave regelværket, så denne høje kompensation ved delays bortfalder mod at det til gengæld koster endnu mere ved denied boarding eller invol downgrades, som er direkte relateret til beslutninger flyselskabet tager for at tjene flere penge - og dermed bevidst ikke overholder deres kontrakt med kunden.
I dette tilfælde burde de
mindst tilbyde cash compensation, som svarer til forskellen på en biz og economybillet, hvilket en 1000USD voucher til UA langt fra er. En ny t/r billet i C havde måske også være på sin plads eller refundering af bonuspoint for hele rejsen.
Hvis pax kom for sent og ville ombookes til senere afgang, så havde UA nok heller ikke godkendt at pax lovede at ville rejse en anden gang indenfor 12 mdr. med UA istedet for at betale for en ny billet.
Fair skal være fair - og reglerne på dette område er idag hverken fair for pax eller flyselskaber.
Væk med den høje standard kompensation ved delays og lad os istedet få endnu højere kompensationer når flyselskabet bevidst vælger ikke at overholde deres kontrakt med kunden for at sælge flere billetter.