Quote:
* Hovedplanlegger ble ikke ingeniörer, men arkitekter MGP. De har skapt blant annet TXL, men star ogsa for en del jernbane-stasjons-prosjekter som gikk langt over budsjett og hvor man har inntrykk at disse ble mer optimert etter kunstneriske enn under funksjonale aspekter. Den nye terminal er en arkitektonisk tempel, men ikke funskjonalt nok.
|
Akkurat dette er jo litt av paradokset i saken. I 2006 tvang den daværende sjefen i de tyske statsbanene, Hartmut Mehdorn arkitektfirmiat
MGP med den profilerte arkitekten Meinhard von Gerkan til å modifisere den nye hovedjernbanestasjonen i Berlin slik at den kunne åpnes innen fotball-vm. Von Gerkan ble da veldig sur og det ble rettsaker rundt dette i årene som fulgte.
Nå sitter den samme Mehdorn som styreleder i Air Berlin, et selskap som lider fælt under denne fadesen, men kan nå lite gjøre med von Gerkan og det fine arkitektfimaet hans fra Hamburg, Gerkan, Marg und Partner.