God ettermiddag fra
SAS businesslounge på
EWR! Tenkte å begi meg utpå en "semi-live" rapport fra min ferietur hjem til Norge!
Etter 7 mnd i Florida, var det på tide med en sommerferie hjemme i Norge, og billettene ble bestilt i starten av juli med United og
SAS i C til Oslo. Ruten var opprinnelig
MCO-
EWR-
OSL.
Da det den senere tiden har vært litt problemer med SK’s langdistanseflåte, har jeg de siste dagene før avreise fulgt ekstra nøye med på bookingen. Noen dager før hjemreise oppdaget jeg at det hadde vært et equipmentchange til A343, men tenkte ikke stort mer på akkurat dette.
Så kom kvelden før hjemreise, og jeg oppdaget da at legget
EWR-
OSL var fjernet fra bookingen. Jeg ante da noen ugler i mosen, og nevnte vel også dette i en post på forumet, og la meg. Neste morgen våknet jeg (heldigvis) en time før vekkerklokken, og hadde da fått en hjelpsom melding fra LN-
MOW som fortalte at SK908 var det ikke noe tull med, men UA flighten fra
MCO-
EWR var kansellert. Jeg hadde også blitt booket om til
MCO-
DEN(!)-
EWR-
OSL på søndag, altså en dag etter planen.
Dette hadde jeg ikke fått noe beskjed om fra UA/SK, men takket være Andreas fikk jeg satt i gang et lite styr på morgenkvisten. Først ble det en 30 minutters telefon til
SAS, der jeg bare fikk beskjed om å kjøre til Orlando og snakke med United der. Jeg visste allerede at UA ikke hadde noen flere ruter mellom
MCO og
EWR den dagen som var aktuelle, så å kjøre opp dit for å snu i døren fristet ikke. Jeg ringte deretter til UA og fikk etter hvert snakket med en hjelpsom jente som fikk booket meg om til en flight fra West Palm Beach (
PBI) snaue 3 timer senere.
Da var det bare å hive seg rundt, og så komme seg ned til
PBI, mens man holdt utkikk etter State Troopers! Da jeg skulle sjekke inn der fikk jeg beskjed om at de ikke hadde noen booking i mitt navn på flighten, og at jeg hadde billetter via Denver neste dag. Etter litt «godprating» fant de bookingen alikevel, og jeg pustet lettet ut! Dog var det ingen ledige seter i First class, men slik morgenen hadde utviklet seg var jeg glad uansett, og fikk tildelt et nødutgangsete i økonomi+.
Jeg fikk dog også beskjed om at det var noen problemer med
SAS bookingen min, og at det ikke var noen seter i C der heller. Dette bekreftet også en
SAS medarbeider på chatten, som jeg brukte på det meget raske, og gratis nettet på
PBI. Hadde enda ikke spist frokost, så blodsukker og humør ble vel ikke akkurat bedre av dette…
En positiv ting med UA er at selv med kun
EBG/*S så får man Premier Access, altså fasttrack i innsjekk, security, og boarding!
UA1627
PBI-EWR
B737-700W
Sete 21F
Denne flighten forlot
PBI på tid, og beregnet reisetid var 2t 30 min. Jeg prøvde å få sove litt, men ble stadig vekket av en herremann på raden bak meg som så på en basketkamp, og klappet og ropte når poengene ramlet inn. Benplassen var det ikke noe å si på, men like trangt med sidemannen. «Dele» armlene, og sitte og gni skulder mot skulder er ikke min favoritt…
Noen bilder fra flighten:
Fikk utdelt en cola, og døset videre på ferden oppover.
Da vi ankom
EWR ble det en visual short approach til 29, som jeg ikke har opplevd før på
EWR, og som definitivt var litt ekstra krydder på flighten!
Taxer til gate på
EWR:
Ved ankomst
EWR bar det over til terminal B, der jeg med stor spenning nærmet meg
SAS skranken! Der var det ikke noe tegn på at noe noen gang hadde vært galt, og jeg fikk utskrevet et boardingpass med 6B på. Hadde dog valgt 3D for en måned siden, men igjen – slik tingene hadde utviklet seg denne morgenen var jeg fremdeles fornøyd!
Mens denne rapporten skrives sitter jeg i businessloungen til
SAS, som er halvfull. Som følge av rotet har jeg en del ekstra timer å slå i hjel her, så det er vel bare å begynne å fukte ganen!
Oppdatering følger!