View Single Post
Old 29-07-2012, 12:32   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Trivelig gjensyn med Bulgaria og Romania

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Fløy en charter ned til Burgas, snakket med en passasjer som syntes maten var dårlig men ellers et bra ferieland.
Som nevnt over her - det er for få som beveger seg utenom charterstedene. Men jeg har spist bra også der - blant annet nydelig helstekt lam midt på Sunny Beach. Selv har jeg best erfaring med mat i Bulgaria, sammenlignet med landene rundt - Hellas, Romania, Serbia... Hellas synes jeg er litt kjedelig med mye det samme og tradisjonelle, Romania har langt tyngre mat og mye mindre salater/grønnsaker.

I Bulgaria starter man gjerne med en salat - utvalget er stort, mest vanlig er den lokale varianten av gresk salat, som er den samme som man får i Hellas, men med en annen ost. Grønnsakene er ofte kortreist og dyrket i ganske liten skala. Brødet man få ved siden av er som ofte varmt, med eller uten ost.

I Varna er det veldig mye god sjømat, man kommer gjerne best ut med blåskjell. Der finnes det også flere gode internasjonale restauranter, f.eks. en meget anerkjent italiensk. Av kjøttretter er det mye god grillmat.

Den beste opplevelsen får man gjerne på de rimelige stedene som serverer basic mat. Har spist både gåselever og vaktler på finere restauranter, med dyrere vin til - men her virker det som de ikke har all verdens erfaring, så det hele ble litt "merkelig".
AirbusTrond is offline   Reply With Quote