Quote:
Originally Posted by Tally-Ho
Er ikke dette helt greit? At et selskap som ikke orker å betale det andre selskaper må ut med i obligatoriske skatter og avgifter bare trekker seg tilbake...Er ikke det helt greit?
|
Ja, det er helt greit. Det er forøvrig ikke snakk om å ikke ville betale de samme skatter som andre selskaper, men at man mener at dette vil gjøre trafikken til/fra Spania mindre lønnsom for FR. Det er en gang slik at når man ilegger økte skatter så veltes veldig sjelden all denne skatten over på kundene og økte priser gjør at færre reiser (en sammenheng de fleste vil være enige i - kanskje bortsett fra enkelte her på forumet), slik at en marginalt lønnsom operasjon kan bli ulønnsom (eller mindre lønnsom enn alternativene). Det FR sier er følgende (fra artikkelen): "Ryanair er kritiske til den spanske regjeringens beslutning om å doble flyskattene i både Madrid og Barcelona. Dessverre vil dette føre til alvorlige trafikk-, turisme- og jobbkutt denne vinteren, heter det i en uttalelse fra Ryanairs leder, Michael O'Leary." Dette har altså ingenting med at FR ikke vil betale de skattene som alle andre må betale.
Quote:
Ut over det som er omtalt ovenfor, har de varslet at de vurderer å trekke seg ut av Rygge fordi Skatt Øst har fått snusen i at ca 30 av deres piloter der ikke betaler skatter og avgifter til Norge, og dermed ønsker å undersøke dette nærmere. MOL svarer da at dette har ikke norske myndigheter noe med, og om Skatt Øst får gjennomslag for dette, må enten pilotene ned i lønn (!!), eller de vil redusere ev. avvikle trafikken fra Rygge! (fritt sitert MOL i Finansavisen og E24.no)
|
Dette er vel også helt greit. Hvis det rent faktisk ikke er lovlig så skal det naturligvis påtales. Enn så lenge så avventer vi vel å konkludere i denne saken?
Quote:
Nå er jo for så vidt dette det samme som Norwegian har gjort med sine baser i Helsinki og Malaga, så undres på når det blir litt mer støy rundt dette? (Pilotene er kontraktsansatte, uten sosiale rettigheter, og bruttolønn = nettolønn).
|
Nå er dette en annen diskusjon, men det kommer jo opp hver gang det er snakk om endringer i rutetilbud for FR eller DY. At man har noen råtne epler i kurven som velger å ikke betale skatt i henhold til eksisterende regelverk betyr vel ikke at alle er råtne, eller mener Tally-Ho at piloter er så råtne og egosentrerte at de velger å ikke følge reglene (som gjelder for de og alle andre) dersom de har mulighet til det? Jeg har vanskelig for å tro at dette er et større problem blant piloter enn blant andre selvstendig næringsdrivende, som jevnt over faktisk betaler skatt selv om de har større mulighet enn vanlige lønnsmottakere til å unndra inntekt fra beskatning.