SAS gjør det Norwegian begynte å gjøre for mange år siden - å fly direkte ut fra andre byer enn hovedstedene til Middelhavet. Først og fremst i den travleste tiden midt på sommeren, gjerne med forsiktige en-tre ukentlige avganger, i tillegg overlever de sikreste rutene sommeren og får avganger gjennom hele året på lørdager. Dette er mest sannsynlig en meget god strategi ettersom det er mer å tjene på fritidsmarkedet enn på forretningsmarkedet midt på sommeren og på lørdager.
Går vi noen år tilbake, var de eneste rutene fra Stavanger, Bergen og Trondheim til Middelhavet en ukentlige avgang (på lørdager) til Alicante. Det var først i fjor at disse rutene ble økt til to ukentlige om sommeren, og dessuten kom det enkelte nye ruter, sånn som Bergen-Nice og Stavanger-Malaga. Göteborg har lenge hatt en lørdagsrute til Split, men ellers har det vært få
SAS-ruter fra "distriktene og sørover. Ruteplanleggingen var sterkt lojal mot hub-and-spoke-modellen, men etter at
SAS fikk ny sjef har selskapets rutekart blitt så omfattende at det nesten ikke er mulig å tegne.
Det skal bli spennende å se om de nye rutene får noen konsekvenser for omfanget av transferpassasjerer til hubene.