Efter mit sidste 380-stint i denne omgang satte jeg kursen direkte mod EK's business lounge. Jeg beskrev tidligere hvor stor jeg fandt den, og jeg har efterfølgende erfaret at loungen har 1310 siddepladser. I den nye terminal får EK's lounge 2200 pladser.
Jeg tog ikke billeder i loungen, men der er adskillige morgenmadsbuffeter, med et fornuftigt udvalg af brød, croissanter, frugt, varme retter etc etc. Jeg noterede mig, at ganske mange pax valgte at drikke champagne til rundstykkerne, men jeg nøjedes med kaffe og juice.
Efter lidt til maven tænkte jeg at jeg hellere måtte benytte lejligheden til at tage et bad. Her viste det sig dog at der var ganske lang kø. 5-6 personer foran mig i herrekøen, mens damerne ingen kø havde. Der er i øvrigt ingen toiletter i badesektionen, og selv til toiletterne var der kø. Derfor tog dette projekt næsten en time totalt, men jeg havde jo trods alt adskillige timer til rådighed i
DXB.
Jeg gik mod gate i god tid, da det var en af de fjerneste gates - og min manglede kendskab til
DXB gjorde, at jeg ikke havde identificeret gatenummeret som en busgate.
Det viste sig at jeg kom i passende tid til den næstsidste bus, og her skulle det vise sig at jeg endte med at vente 5-10 minutter i en glohed finger, efterfulgt af 5 minutter i stegende hed bus.
Endeligt kørte vi mod flyet, og dermed tændtes a/c. Vi fik hvad der synes som den store rundtur om hele lufthavnen, og endelig fandt vi vores 777-200 parkeret overfor EK's ældste og næstyngste A380'ere, nemlig A6-
EDA og A6-
EDU. Sidstnævnte havde en af motorerne delvis demonteret, ihvertfald var beklædningen taget af.
EK151
DXB-
CPH
scheduled 0830
B777-200 A6-
EMG
Economy class - seat 28C
Load factor Y: approx. 97%
Flyet var cirka 20 minutter forsinket, og alligevel skulle det vise sig under 6 timer senere, at vi landede før tid i
CPH.
Jeg havde fået byttet mit 21G-gangsæde til 28C-exitsæde, og en kvinde i 28A var meget utilfreds med ikke at kunne få lov til at have sin jakke og cabinbagage ved gulvet, så det endte med at hun tog et andet ledigt sæde. Jeg tænkte så et kort øjeblik, at det nok skulle blive behageligt med et ledigt sæde i midten, da jeg formodede at min indiske sidekammerat i 28B nok ville flytte til 28A. Men i stedet spurgte han den bulgarske stewardesse, der sad overfor 28
ABC, om han måtte få selskab af hans indiske ven, der sad et andet sted i kabinen, og det var åbenbart ikke noget problem. Min nye indiske ven følte dog et insisterende ejerskab over armlænet mellem 28B og 28C, og ikke nok med det, så havde han en ganske kraftig hårvækst på armen, og eftersom jeg også sad i kortærmet skjorte, så var det lidt ubehageligt. Efter en indre debat hvori Sun Tzu's filosofi om krige indgik, valgte jeg dog at placere en udgave at inflight magazine på indersiden af min side af armlænet, og overlade ham det fulde ejerskab til armlænet, mens jeg så lænede mig mere mod højre.
Række 28C og 28H er formentlig de to bedste sæder på 772 (3-class config), hvis der ikke er skrigende babyer i 27DEFG. Og baby var der, men det var en god baby, der forholdt sig i ro hele turen
Efter takeoff blev jeg budt maskinelt velkommen af cabin manager, men i en light-version i forhold til mine tidligere EK-flyvninger. "Mr. jefi99, welcome back onboard with Emirates, bla bla bla". Men denne gang uden opfølgninger om fx madpræferencer eller lignende. Man bliver hurtigt forvænt hos EK, og dette er jo trods alt mere end man kan forvente som
EBG hos SK. Crew på denne flyvning var dog ret uentusiastisk, og jeg noterede det i min lille imaginære sorte bog mere som en uheldig flyvning, istedet for at give EK et lille minus.
Jeg havde valgt at forsøge at sove lidt på flyvningen, men uden meget held. I stedet så jeg lidt tv-serier, hørte til Tim Clark's podcast og fulgte lidt med i flyveturen på kortet.
Første måltid gav optionerne mellem "Traditional arabic morning mezze" og "Deli platter". Jeg valgte førstnævnte, men skippede det meste - men testede dog hummus og det arabiske fladbrød. Det var af alle EK måltider hidtil det mest skuffende. De rå gulerødder og agurker var tydeligvis ikke friskskårne, og generelt var det under middel. (Desværre ingen billeder)
Et sted over Ukraine begyndte serveringen af andet måltid, der gav valget mellem "Cajun chicken filet" eller "Mutton Kadhai". Jeg valgte, på trods af min tidligere beherskede begejstring over EK's lam, sidstenævnte option. Denne gang var det jo trods alt en indisk (punjabi) ret, og jeg elsker indisk mad. På trods af at jeg tidligere nævnte, at jeg mente at til indisk cuisine passede øl bedre end vin, så valgte jeg den californiske rødvin (ingen valgmuligheder mht vin hos EK). Rødvinen er ganske ok, når man tager i betragtning at den er "gratis", men det er ikke noget jeg vil købe til min vinkælder. Lammet var bedre første gang, og endda over middel. Men absolut ikke nogen Michelinstjerner fra mig.
Vi landede som nævnt før tid, og paskontrol og vejen til bagagebåndet gik ganske hurtigt, og crew-luggage var allerede på båndet. Jeg benyttede ventetiden på at nyde en haram-hotdog netop vis-a-vis bånd 4, og mine kufferter kom begge blandt de første, men jeg bemærkede at ikke alle de første kufferter var priority-mærket, så måske var jeg blot heldig?
---
På udturen havde jeg til US$99 i
DXB købt et digitalt lommekamera (Samsung PL-20), og jeg havde checket online at prisen var lavere end i
HKG og i DK. Jeg spurgte ekspedienten hvilke farver, jeg kunne få kameraet i. Den udstillede model var sort, men jeg så på nettet at den også fåes i sølv. Han sagde at de kun havde den i sort. Stor var min overraskelse derfor, fa jeg åbnede æsken ombord på flyet til
BKK, og opdagede at æsken lå et pink kamera. Jeg havde derfor to muligheder: a) At ibrugtage kameraet, og leve med spydige kommentarer, eller b) At pakke æsken fint sammen og bytte den på tilbagevejen. Jeg valgte mulighed b, og derfor er alle billeder i denne trip report taget med min iPad2, og derfor af moderat kvalitet. I
DXB var de i øvrigt meget forstående, og byttede uden problemer mit kamera til et sort. Billeder fra
DXB-
CPH er derfor taget med mit Samsung PL-20 (dog inden jeg fik fintunet kameraet

)