Takket være dette utmerkede forum og i særdeleshet Reiseforum ble jeg oppmerksom på Turkish sine svært gode biz-priser til Bangkok. Tidligere hadde de vært nede på 10k, men denne gangen var de helt nede på 8k, noe som er mulig for en vanlig lønnsmottaker å kunne unne seg. Det er vel nærmest "vanlig eco-pris", ser man et år eller to tilbake. Var derfor ikke sen om å få ordnet meg fri og tenkte at
BKK kan være et utmerket utgangspunkt for litt av hvert, selv om jeg ikke er noen stor tilhenger av Thailand som feriemål, med unntak av viktige saker som sol, varme, rimelig drikke og noe av verdens beste mat.
Avreise var onsdag 8. februar. Jeg startet med vanlig jobbedag, men tok etter hvert Flytoget ut mot
OSL. Turkish-skranken var lengst borte, men det var ingen kø og jeg fikk raskt sjekket inn. Jeg hadde på forhånd sjekket mulighetene for valg av sete, og jeg fikk beskjed om at det kunne ordnes sju dager i forkant. Jeg sendte en mail seks dager før, men fikk ikke svar før dagen før avreise. 2C lot seg ordne
OSL-
IST, mens bare 1D var ledig
IST-
BKK, ble det påstått. Det siste et lite irritasjonsmoment før reisen startet...
Så bar det opp i loungen der jeg knapt hadde drukket et kvart glass hvitvin før Dagsrevyen kom på besøk. Jeg tenkte det var litt pussig, for det er jo ikke så sjelden at forummedlemmer frekventerer denne delen av flyplassen. Men så viste det seg altså at det var
SAS-ansatte som skulle intervjues. Et lite oversiktsbilde fra Dagsrevyen kan imidlertid dokumentere at undertegnede satt på sin plass og leste sin avis.
Ble 1,5 glass hvitvin og litt vann før jeg gikk gjennom passkontrollen, der kontrollanten allerede så at jeg skulle til
IST ved hjelp av boardingkortet som var 1/4 synlig i skjortelomma. På forhånd var det satt opp en A320 på denne avgangen. Men som så mange har sagt - Turkish bytter ofte - og denne gangen til en 737-800. Hadde håpt på to-setere der framme, men skjønner at de fleste 737 ikke har dette, men blokkert midtsete.
Boarding ørlite etter tid. Måtte konstatere at det var blokkerte midtseter og en gyselig turkis(h) farge på setene. Dog var det god plass, og jeg fant ingen spesiell grunn til surmuling der og da. Det var fem rader satt av til oss foran gardina og vi utgjorde til sammen fire personer. Behagelig!
Et glass champagne (Gosset) ble servert ganske kjapt - dvs man kunne også velge jus og vann. Men streng tatt... Alle valgte champagne. Sikkerhetsdemoen stod
MAN U for. Greit nok, men ikke så morsomt som de selv tror. Dessuten kunne de spart seg for den irriterende "Turkish-tunen" som gikk gjennom hele demoen (annoying!). Etter hvert fikk vil tildelt våre menyer som bar bud om bra mat ! Det var meze-inspirerte forretter og valg mellom blant annet fisk og moussaka til hovedrett. Jeg skulle jo videre, så valgte meg her fisk som hovedrett.
Men først kom det godsaker i form av flere forretter og dessuten brød, salat etc. Til dette valgte jeg mer champagne. Dette ble dog noe forsinket, da flyvertinnen klarte å velte glassene over de to på første rad.....

Fisken bestod av laks og den klassike "Sea Bass". Hovedretten var en liten nedtur i forhold til de fantastiske smakene i forrettene, men alt i alt et utmerket måltid - og mye mer enn forventet. Dessertkaken var også god.
Etter hvert ble det servering av kaffe og så ba man om en konjakk. Men kaffeen ble også noe forsinket, da flyverten klarte å søle kaffe på passasjeren på raden ved siden av.

Noen hasselnøtter kom etter hvert fram og så bestilte jeg litt mer hvitt å drikke. Og jeg ble ikke sølt på i det hele tatt.
Det ble en behagelig tur med så få foran. Og det var ikke så veldig mange som kom fram for å gå på do eller på annen måte forstyrret en meget behagelig tur. Skulle jo selvsagt hatt et skikkelig sete, men det var god plass til knyttneven og det hele var utmerket. Underveis ble det vist en film, uvisst hvilken, for jeg bryr meg ikke om denslags.
Så var det å tilbringe noen timer i
CIP Lounge før den store reisen videre. Det er vel den eneste Star-loungen på flyplassen, så vidt jeg vet. Så den er kjempestor, og således noe støyende og med en salig blanding av allslags folk. Jeg fikk lyst på et par kakestykker og kaffe - og da ble det et par kakestykker og kaffe ! - men trakk meg så tilbake til en slags "kinosal" med svært behagelige stoler der de viste noen konsertopptak med Ray Charles. Jeg tok med litt øl og varmt snacks. Tilbudet av mat og drikke var fenomenalt. Og så ble det tid til å skryte av hvor jeg satt på Facebook i mellomtiden også...
Litt sånn havltrøtt og halvpussa etter å ha vært tidlig oppe og drukket litt og spist en del, men ikke for mye, var det på tide å finne fram til gaten. Det var et stykke å gå, og ny sikkerhetskontroll. Jeg ble beordret til å ta av skoene, for øvrig.
Det var mye folk ved bussgaten. Men så slapp vi om bord i bussene etter hvert. Det var satt opp en A340-300 til denne avgangen, og jeg visste jo at disse hadde de "dårligste" biz-setene, av noenlunde samme type som
SAS og LH har. Og vi parkerte ved siden av en sånn maskin, så da var det å ta til takke med det. Blant annet har deres 777 helt flate seter med mer moderne utseende. Men men, jeg hadde jo brukt opp flaksen min med den lave prisen!
Sete 1D er absolutt ikke det beste, kanskje snarere det dårligste om bord. Man sitter rett foran "baren" - en slags åpen galleyløssning, der flaskene settes opp - men det fungerer ikke som en bar for passasjerene - mer som en arbeidsplass. Synlig for alle. Det kan umulig være noen kjekk løsning for de som arbeider om bord heller. Dessuten har de to fremste radene i midten heller ikke egen "luftehylle" over seg (man kan altså ikke spurte seg full av friskluft i ansiktet, noe som var ønskelig der og da, for det var litt klamt om bord).
Biz ble nesten helt full, men jeg observerte at noen bekjentskaper ble plassert fra hverandre og etter litt omrokkeringer ble setet ved siden av meg ledig, hvilket gjorde det litt mer behagelig. Dette varte imildertid ikke lenge - for midt under måltidet mitt dukket det opp en passasjer fra det store intet (blindpassasjer?!) og ble tildelt plassen av flyverten. En eco-passasjer som fikk oppgradering av noen grunn, virket det som. Han la seg til å sove og sov hele veien.
Vi spoler litt tilbake igjen: Våte varme kluter og champagne ble del ut. Jeg satte meg til å observere det hele. Etter hvert dukket det opp en kokk, hvis første oppgave var å dele ut små plater med God-Godiva-sjokolade. Det virket betryggende at de hadde egen kokk om bord - maten hadde jeg hørt så mye bra om fra før.
Etter at vi behagelig hadde tatt av, ørlite etter tiden kom det en dame rundt og tok opp bestillinger - på drikker før maten - viste det seg å være. Litt mer champagne på meg. Dette ble delt ut på en tralle etter at alle hadde bestilt. Så det tok litt tid. Påfallende mange andre valgte whisky. Jeg trodde kanskje at vi skulle få menyene først... Men disse kom rett etter. Men duverden: Det var en svær sak, delt inn i tre - første halvside viste varme drikker, den hele midtsiden viste kveldens meny (og navnet mitt stod øverst på lista), og den siste halvsiden var frokostmenyen som vi skulle krysse av for. I tillegg kom en egen vinmeny!
Det er litt vanskelig å gjøre fullt ut rede for alle rettene. Det var meze-varianter med blant annet mye friske urter, det var dessuten mye abergine og lignende godsaker. Dette var for alle.
Så kom "hovedforretten" som var valg mellom to alternativer. Så var det klart for suppe, en "Weddings soup" - en litt merkelig hvit suppe med biter av lam. Deretter kom hovedretten, der jeg valte biff. Etter dette var det frukt og desserter fra tralle - i atskillige varianter, i tillegg til dette ost på fatet ! Etter denne trallen kom en ny tralle, denne gangen med kaffe, te, konjakk etc - dessuten flere småkaker!
Det hele smakte rett og slett utmerket. Biffen var mør og smakte skikkelig godt kjøtt. Det var bare å lene seg tilbake og nye biz-opplevelsen. Men det er en stor innvending i det hele: Vinmenyen ble delt ut og så ble det ikke spurt noe mer om vin! Da hovedforretten kom hadde jeg bare en slurk igjen av champagnen, og måtte mase meg til mer. Enda verre var det da biffen kom - jeg hadde ikke noe rødvin i glasset, og det var vanskelig å få tak i noen til å bestille. Man kunne huke tak i noen når de passerte, eller man kunne ringe...
Maten kom "bakfra", og ble delt ut til hver enkelt etter hvert - men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke ved utlevering av maten enkelt kunne spørre hva man ønsket å drikke til, eller at man organiserte dette i forkant?! Det virket som det var 4-5 personer som styrte det hele, men at flere av dem samtidig delvis jobbet bak gardinen. De framstod som svært maskinaktige og dessuten stresset, med hurtig gange fram og tilbake. Man hadde nærmest dårlig samvittighet for å be om noe.
Dessuten virket de svært lite bevisste på hvilken vin de serverte - etter bestilling gikk de fram i den synlige baren og lettet på flere flasker før de fant den rette. Kunne de ikke merke seg dette på forhånd og sette seg inn hva de skulle servere?! Faktisk ble jeg temmelig stresset og lettere irritert over dette - det hele var temmelig masete, lite hyggelig og lite personlig. Her er det rom for store forbedringer!!
Det slår meg at de har tatt litt vann over hodet med all denne maten - det hadde vært bedre med et litt nedjustert antall retter og at man heller fikk litt mer avslappet service. Det er i alle fall min konklusjon, inntil de klarer å få dette bedre og mer strømlinjeformet.
...fortsetter: