Before/after _MG_2103 FINAL EDIT by
Halvor S.N., on Flickr
Kamera: Canon
EOS-1D Mark III
Objektiv: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS
USM @ 130mm
Blender/lukker/iso: 1/400s f/5,6
ISO 320
Manfrotto monopod/ettbentstativ
--Etterarbeide--
Before/after _MG_2103 RAW IMAGE by
Halvor S.N., on Flickr
Slik så altså bildet ut FØR jeg begynte å gjøre noe som helst. Da jeg plukket ut bildet gikk jeg rett inn i Adobe Photoshop CS5.1 og dets Camera Raw-add on, som popper naturlig opp når bildet dobbelklikkes (iallefall på Mac). Jeg arbeider alltid med tre steg ned på lysstyrken på skjermen for å simulere "lysstyrken", fargene og kontrasten til ekte papir - som er det jeg jobber opp mot. Det er gjerne også en del ukalibrerte, dårlige PC-skjermer ute og går, så det er mange hensyn som blir ivaretatt om man skrur ned lysstyrken litt (dette vil jeg påstå kun gjelder for Mac-brukere da skjermene er svært godt bakgrunnsbelyst på full lysstyrke). Ellers monitorer jeg det gjerne etterpå på min kalibrerte Eizo-skjerm for å sjekke resultatet for high-end også.
Iallefall... Camera Raw var det noen småjusteringer
Before/after _MG_2103 SCREENFLOW by
Halvor S.N., on Flickr
Etter dette brukte jeg en del Dodge og Burn i røykpartiet for at det skulle komme bedre frem. Da jeg hadde prøvd å beholde høylysene hadde dette også gått utover kontrasten og "piffen" av røyken - og for å få opp denne brukte jeg en blanding av å få opp Midtones og Highlights, og en Burn av skygger for å øke kontrasten.
En annen svært kjekk greie er
USM, eller Unsharpen Mask som det så fint heter. Jeg setter den opp så den tar vekk noe "haze" samtidig som den skjerper opp og gir litt kontrastøkning. Jeg kan si så mye om den formulaen at det er ca 200 i amount og en del radius samt lav terskel.
Som dere sikkert har lagt merke til er det noen småtterier i forgrunnen som magisk har forsvunnet. Og ja, jeg gjør det av og til. Når fokuset er på estetikken og dramatikken i et bilde finner jeg det irriterende med uromomenter som gjerder, målere/pinner, høye tuster o.l. Derfor fjerner jeg dem med Clone Stamp og lager litt ny tektur utifra andre steder i forgrunnen.
Hadde noe fargestikk i blått på flyet, som jeg fjernet med Hue/saturation, og valgte fargen med pipette og desaturerte og satte opp luminosity for å både jevne ut og lysne opp - dette anbefales mange å gjøre!
Kritikkgrad 3
- og hva synes dere om det litt forskjellige konseptet med bilder av råfila, og underveis med screenflow?