View Single Post
Old 30-10-2011, 22:40   #11
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Star Alliance Re: OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011)

Destinasjon: Vilnius
Innbyggere: ca. 560 000
Overnatting: Radisson Blu Hotel Lietuva

Hotellet, som er ett av to Radisson-hoteller i byen (anbefaler på det sterkeste restauranten på det andre hotellet, som ligger i gamlebyen):

Litauen er et land som både før og etter Sovjetunionens fall har vært preget av en sterk nasjonalisme. Det har vedlikeholdt den nasjonale kulturen, som mange andre sovjetrepublikker opplevde at ble visket ut under okkupasjonen. Landet har en lang historie som fyrstedømme, og var en selvstendig stat i mellomkrigstiden. Dette er viktige årsaker for at nasjonalisten har vært så fremtredende helt frem til våre dager.

Etter Sovjets fall har regjeringene i landet kommet og gått med korte mellomrom. Partiene er små og mange, og systemet er preget av store endringer på kort tid. Det er selv for interesserte statsvitere ganske vanskelig å følge med på hva som skjer i politikken i denne regionen …

Min sene ankomst gjorde det deilig å sove litt ekstra dagen etter. Programmet i parlamentet startet ikke før kl. 10, og med nesten to timers lunsjpause var ikke dagen veldig problematisk å komme seg gjennom. Jeg fikk dessverre ikke tid til å gå noe særlig rundt i byen, men siden jeg hadde vært der før prioriterte jeg heller å slappe av på rommet og kikke litt i området rundt hotellet de ledige stundene mine. Her er noen bilder, først fra hotellet:

Rommet var et Business Class-rom (det kostet bare ni euro mer per natt enn standardrommene!) i femte etasje:

Likte størrelsen og todelingen. Den lille stua/arbeidsrommet var perfekt å slappe av i, og et adskilt soverom med en liten trist veranda, som sikkert er fin om sommeren, var bra. Badet var litt kjedelig, men det var rent og pent i hele ”lokalet”.

Jeg begynte imidlertid å klø av et eller annet, og det ble bare verre og verre. Etter at jeg kom hjem dempet det seg noe, men jeg oppdaget flere røde prikker over hele kroppen. Bedbugs? Ikke bra for Radisson, dette, men det kan like gjerne være et vaskemiddel de bruker. Jeg har ikke vært plaget av sånt før, men valgte likevel å si ifra i surveyen jeg fikk tilsendt.

Noen bilder jeg tok i konferanselokalet – selveste rådhuset i Vilnius. Her er utsikten:

Og innvendig: