View Single Post
Old 17-08-2011, 01:42   #8
A-380
ScanFlyer Silver

Default Re: Colombia og Peru med TACA og Avianca

Tog til Machu Picchu var bestilt med avreise fra Ollantaytambo, og dermed måtte vi komme oss dit. En taxi bestilt via hotellet kjørte oss dit på 90 minutt. Turen kostet 180kr og ga oss et kjapt bilde av livet utenfor byene og fantastisk natur.

Hadde litt tid før toget skulle gå, men orket ikke å stresse med å klatre i ruinene. Så et bilde nedenfra får holde.

Ollantaytambo

Ollantaytambo var en blanding av vanlig landsbyliv og masseturisme. Men litt utfor byen fant jeg ut hvor alle lokale hadde gjemt seg. Ute på et jorde hadde de laget en menneskelig sirkel, og inni der kjempet oksene.

Det var Backpacker toget som tok oss til Machu Picchu, eller rettere sagt Aguas Calientes, som er den lille landsbyen rett ved. Det var blitt mørkt, så ikke noe å se. Trangt var det også, med setene mot hverandre kun skilt med et lite bord.

Litt snack ble servert, sjokolade og saltstenger.

Det var begynt å regne i det vi kom fram til Aguas Calientes etter 2 timers togtur, der jeg følte vi sto i ro halvparten av tiden. Ifølge den hyggelige karen som hentet oss ved toget, var det sjeldent det regnet på denne tiden av året, og heldigvis var det meldt bedre vær neste dag. Sammen spaserte vi de 500m til hotellet, som jeg heller vil kalle et hostell. Det var ikke spesielt fint her, men de ansatte var veldig serviceinnstilte, og fortalte hvordan vi skulle gå frem for å skaffe billetter til Machu Picchu. Så var det rett i seng, for vi skulle tidlig opp, veldig tidlig

Klokken 03.30 stilte vi oss i busskøen til Machu Picchu. Selv om den første bussen ikke kjører før 05.30, var det allerede ca 30-40 personer foran oss i køen. Mens 3 av oss sto i busskøen, måtte sistemann sitte alene ved billettkontoret for å skaffe inngangsbillett til ruinene. Men alt ordnet seg, og litt over halv 6 satt vi i bussen på vei opp.

Selv om vi var blant de første i bussen, var det lang kø ved inngangen. Flere hadde valgt å gå opp, en tur som vertfall tar en time skal en tro alle de svette personene jeg snakket med.

Førsteinntrykket av Machu Picchu. Solen ligger enda og sover

Litt bilder fra Machu Picchu. Det ble jo selvfølgelig overskyet når det nærmet seg soloppgang

Her ses veien opp