Quote:
Originally Posted by Toffen
Det kommer vel litt an på hva som vokser med 4-6 % årlig. De ti siste årene har gjennomsnittlig årlig passasjervekst på OSL vært 3,0 %, mens antall flybevegelser bare har vokst med 0,9 % årlig. Hvis det er antall passasjerer som øker, trenger man en større terminal, større kapasitet i innsjekking, sikkerhetskontrollen, tollsluser osv. Hvis antall flybevegelser øker, er det en god idé å bygge flere gater og oppstillingsplasser.
|
Problemet for
OSL er vel at i hvert fall Norwegian ikke har mye igjen for at topp kapasitet på grunn av endring i flytype er i ferd med og fullføres. Dagens flåte har en gjennomsnittlig seteantall på 175, og det er bare 11 seter til før maks er nådd som tilsvarer 6%. Med andre ord, med den linjære veksten Norwegian har gjennomført og trolig planlegger videre, er det klart at behovet vil for antall flighter øker likt med veksten.
SAS har fremdeles noe å gå på med å erstatte 734 og 735 med 73G og 738, men som noen håper på å overføre 736 til Sverige tror jeg ikke våre venner i øst vil gå med på - de har også sine behov for mer kapasitet. Hvis vi sier at den gjennomsnittlige kapasiteten for hele den norske
SAS-flåten øker med 10% ved fornyelsen tror jeg ikke vi er så langt fra sannheten.
Siden disse to utgjør så stor andel av det totale passasjerantallet snakker vi her kanskje maksimalt om en økning på 8% uten behovet for gates øker. Og med dagens gjennomsnittlige vekst siden 2000 så er det rundt 2 år før det er brukt opp.
Nå har jeg lyst til å vise veksten siden 2000.
De forskjellige kolonnene viser veksten i forhold til år 2000, og de uthevede tallene viser tallene nærmest hva
OSL oppnådde hvert år (siden avstanden mellom hver kollonne er 0,5% så kan tallet være inntil 200 000 fra faktisk tall).
Slik det ligger an til at tallet for 2011 blir, er det en gjennomsnittlig vekst på 3,6% siden år 2000 - og tendensen er klart stigende. Jeg har også lagt litt farge på enkelte celler. De røde cellene viser klart innvirkningen 9/11 hadde på
OSL, men 2003 og 2006 var det en utrolig bounce back. 2007 har jeg lagt en pink farge på. Det er ikke fordi en nedgangstid startet, men det var ettervirkningene av de nye sikkerskontrollreglene etter 10. august 2006-hendelsen. Nedgangen i den internasjonale økonomien startet på slutten av 2008 og slo riktig inn i 2009.
Bounce back-en i 2010 ble så kraftig av ulike grunner, og den viktige var den islandske asken, men også snøproblemene i Europa både i januar og desember spilte inn negativt.
Som sagt ovenfor ligger nå
OSL på en gjennomsnittlig årlig vekst på 3,6% siden år 2000 siden prognosen for 2011 nå ligger an til litt over 21 millioner passasjerer. Juli-tallene kommer nok til å bekrefte dette. Bevegelsestallene i juli gikk opp 2,6% i forhold til juli i fjor. Siden bevegelsestallene øket bare 0,5% i juni medførte 7,9% økning i passasjerantallet, kan vi nok forvente oss en passasjervekst på nesten 10% i juli.
Dermed tror jeg vi kan si at en økning på rundt 4% de kommende årene er relativt konservativ.