View Single Post
Old 15-06-2011, 21:03   #1
Thomas
ScanFlyer Rusty

Default Continental OSL-EWR-FLL-EWR-OSL "live"..

OSLO – NEWARK
CO39
2011-06-15
BUSINESS FIRST
4E/4F

En god natt søvn kom til ende, klokken ringte 07:05 og man visste med engang hva dagen skulle bringe. Det var klart for en svipptur til Florida med besøk i New York på returen. Etter en frokost som ikke var noen frokost var det på finbuksen, skjorta og sjekke at det viktigste var på plass. Avreise med automobilen til far litt før 08:00 og med ankomst Gardermoen ett drøyt kvarter senere.

Innsjekk på CO åpner 3 timer før avgang, m.a.o. ca 08:25 – ICTS og Menzies var i full fart med briefingen da vi ankom, og det ble noen minutter på de svært svært ”behagelige” stolene som finnes i terminalen. Etter noen minutter kom ex kollega og nå stasjonssjef i CO bortom og hilste på og før man visste ordet av det kunne man entré den røde løperen for Business First. Det stod en del passasjerer å ventet både utenfor Elite/Bagdrop og ved Økonomi – man kan se at det er like før skoleslutt for det krydde av barnefamilier i alle aldre. Nok om andre, vi ble møtt av International Concierge som skrev ut innbydelse både til SAS Lounge i Oslo og PresidentsClub på Newark. Kollegaen fra ICTS kjørte på med rent robotvis med sine vanlige spørsmål om hvem og hvor denne bagen hadde vært de siste 24 timene. Etter avhøret bar det mot skranken og det er ikke så mye å fortelle, forhåndsreserverte seter ble skrevet ut til EWR og bagasjen tagget hele veien frem til Ft Lauderdale.

Tenkte prøve fast track, men pga gullkunder i kø og en usikkerhet på om vi i det hele tatt hadde sluppet igjennom valgte vi gå med resten av beitet. Kjapt og effektivt igjennom denne morgenen, skjermen viste en ventetid på 4min. En liten tur innom ”taxfree” på innland for div småtteri før turen gikk opp i gullstuen. Kom godt forberedt med invitasjon, boardingpass, ID og full pakke, men den hyggelige damen nappet til seg invitasjonen og etter dette kunne man vel i bunn og grunn gjøre det man ville. Endte helt innerst i kroken og det ble fortært en lettere frokost bestående av ferskt brød, ost, juice og en god dose kaffe!

Klokken tikket mot 10 og det ble nytt møte med stasjonssjefen da med medfølgende handleliste og cash over ting som var ønsket i New York – samtidig ble loungen nesten tappet for kunder, dog satt det en gjeng godt voksne amerikanske pensjonister på tur til Paris ved siden av oss, og for en familiesladder jeg knapt nok hørt maken til, Jimmy er gift for tredje gang, at James kommer hjem fra Irak på Søndag og at det er dyrt i Paris er for så vidt rivende likegyldig for oss. Uansett, det var tid for å bevege seg ned mot Gate 58 hvor ship 112 stod klar – boarding var allerede i gang da vi kom til gaten og etter en kjapp ”have you purchased any items, or bladih bladih blah” fra en ”FBI-agent” var vi på tur ned til tuben, og la meg si; det føltes veeeldig godt å skjære til venstre når man entret kabinen, du og du – dette skal brukes for all its worth! ☺

Det tok ikke mange sekundene før en svært blid og hjelpsom asiat kom og tok bestilling på drinker osv. Det begynte og fylle seg opp både bak og frem, eneste setet som var ledig i BF var 2B og der havnet IRO (Relief Pilot). Det ble champagne på undertegnede og juice på reisefølget, jaggu dukket plutselig ikke ”learjet” opp i full uniform og ønsket god tur!
Etter ett godt glass champagne var det klart for å utforske dagens meny og vrake i retter, jeg valgte Meschelunsalat med melon, kalamataoliven og mandler til forrett 1, kylling og soppsuppe til forrett2, mens det ble kyllingbryst med stekt morkelsaus, potetnudler, brokolli-floretter og svart pepper til middag. Desserten bestående av verdens beste vaniljeis med BÅDE karamell og sjokolade satt ett definitivt punktum på den beste C-klasse flymaten jeg har smakt p.d.d.

Routingen vår i dag var en lang push fra 48, med right turn, taxet svært rolig ut på ”G”olf før vi svingte sørover på ”N”ovember for avgang på 01L. Spant av gårde fra A1 og up it goes, iflg klokken var det gears up på rutetid 11:25. En ting jeg fant litt merkelig var at IFE ikke inneholdt noe kart, men kun info om høyde, fart, estimert ankomsttid. Dog ut ifra feelingen så forlot vi Norge rett nord av Flesland før vi gjorde oceanic entry og dro ganske så mange grader nordvestover. Passerte over Island, Grønland også var det strake veien til Albany og ned mot Newark.

Drøyt halvannen time før landing ble det jaggu servering igjen, denne gangen bestående av enten røkelaks med pepperotsaus eller kyllingwrap – jeg endte på laksen og den smakte svært godt!
Etter 7 timer og 37 minutter deiset vi ned på Newark Liberty og det var klart for 4 timer i transit før kjerra til FLL skulle finne luften. Sitter nå i Presidents Club og sluker en bedre brunch.

Bilder fra denne turen vil komme på facebook, så til de som ikke er venner med meg der, so long!

Stay tuned!