Quote:
Originally Posted by plane-spotter
Det Sudcaravelle skriver om at en del føler seg truet treffer godt!
Luftfart har i mange mange år vært glamorisert, med god grunn. Før måtte man betale like mye for en billett til Bergen, som man idag betaler til USA. Å jobbe som kabinansatt har blitt sett på som status, osv osv. I den senere tid har Ryanair stilt spørsmålstegn til dette, og med god grunn. For hvorfor skal det være status å servere dårlig mat oppe i lufta? Ryanair har skjønt dette å fått til ett konsept der fler og fler og råd til å fly, og der det å fly er som å ta bussen fra Oslo til Kristiansand. Dette er kansje trist for mange, men en naturlig utvikling for en bransje i utvikling. Hvis vi sammenligner dette med andre transport bransjer, så var det også en gang i tiden ekslusivt å reise med tog. I tog hadde man egne lugarer og service, noe man ikke har idag.
Det er faktisk ganske unormalt hvor mye pasasjerer krever av ett flyselskap om noe går galt ved f.eks en cancelering. Erstatning for tapt ferie osv osv. Ikke alt dette er uten hensikt, men glamoriseringen av luftfart er på vei bort. En aktør som har skjønt dette og tjener penger som gress er Ryanair! Er forøvrig ikke uenig i raporten, men hva foventer man om man betaler mellom 200-600 kr for en billett? Jeg veit at flybussen koster 200 kr til Gardermoen, da forventer jeg meg å komme til Gardermoen i tide, ikke noe mer. Hvis jeg er sulten på bussen forventer jeg heller ikke at noe skal komme igjennom bussen å selge mat, mat som like gjerne kunne vært servert fra en dispenser maskin bakerst i bussen, eller flyet om du vil.
Dette ble kanskje veldig off-topic  Men det er verdt en tanke!
|
Er delvis enig i noe av det du skriver her.
Men naturligvis ikke det du skriver om Kabinansatte, du vet åpenbart ikke hvorfor vi er der. Kan si så mye at det å servere "dårlig" mat og drikke ikke er førstepri for å si det slik.
Glamouren har vært borte i mange år, så noe galmorøst er det ikke noe mer.
Det jeg derimot har problemer med er at man skal bryte lover i flere land for å tjene penger, eller balansere på grensen er mer riktig.
Men så lenge det er billig nok, er alt ok virker det som. Samtidig, om noe går galt er Ola pottit først i køen for erstatning, og krav om hotell osv selv etter å ha betalt en slikk og ingenting for en flytur.
Mange er av den oppfatning at man skal ha service slik det var på 60 og 70 tallet men ikke betale mer en hva bussen til byen koster. Det blir feil.
Når det gjelder Ryanair, er jeg skremt over hva de gjør og hva de slipper unna med. Hadde
SAS eller Norwegian oppført seg på samme måte i Norge ville det vært et ramaskrik av en annen verden.
Så det er åpenbart ulike regler for selskapene, og hav folk mener riktig.