View Single Post
Old 09-06-2011, 14:54   #19
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Default Re: SAS med lavpris mot Norwegian

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Ok SAS Steward.

Vi oppfatter SAS sitt hovedvirksomhet som a fly business-pax mellom store europeiske byer. Jeg tror her er vi enige.

Tenk deg en hypotetisk business tur. Sjefen betaler, uansett hva det koster. Den eneste trigger du har er at du trenger en full dag ved destinasjon. Sjefen liker darlig a sende deg to dager eller la deg overnatte. Men for flybilletten gjelder ingen cap.

Scenario 1: Du skal fra CPH til BER
Scenario 2: Du skal fra BER til CPH

Bade ganger kommer SAS ikke som vinneren ut, de leter med sin förste flygning god etter en konkurrent har alrede landet ved destinasjon. Det er en problem, her taper SAS sin kjernemarked. Dersom du skal fra BER til CPH, sa ankommer du med easy ved 8-klocken, men med SAS ikke för 10.30 ...

Greit nok med a fa kostnader nede. Men dersom dine konkurrenter suger de mest viktige pax ut av dine fly, sa har du en helt annen problem enn dine kostnader...
Her oppfatter jeg ikke at SAS taper markedsandeler, på nevnte rute.

SAS lander klokken 0900, på TXL fra CPH. SK1673 (ikke sjekket når Easy lander) et tidspunkt som er vel tilrettelagt for de jeg kjenner som reiser i forretningsøyemed.

Fra Berlin er jeg enig i at det ikke er det beste, men alternativet er å
A. ha crew overnattende i Berlin
B. Ekstremt tidlig avgang fra CPH for å ha en tidlig retur. De flightene jeg har hatt til og fra Berlin har det ikke akkuratt vært behov for dette. Dette kan endres selvfølgelig, og her regner jeg med at selskapet ser på fordeler/ulemper og tar med innputt fra forretningskunder som er mye med å forme SAS sitt rutenettverk.

Så jeg synes ditt eksempel veldig godt belyser at kostnader er viktig å se på, nettopp fordi kostandede er viktige, spesielt med tidlige avganger fra steder hvor man ikke har baser.
Man taper kanskje noe markedsandeler her, men sett i lys av kostnaden ved å ha crew og fly overnattende f.eks i Berlin tror jeg disse tidene er godt tilrettelagt.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote