En kan jo snu på dette og si at i mange tilfeller vil faktisk
ATC oppgi "earliest ariborne time" og gi "push and start" i henhold til det. Dette er ihvertfall veldig vanlig på mange av flyplassene jeg frekventerer.
Når det er sagt kan en gå til Spania hvor
ATC har deres pågående "aksjoner" eller hva det nå er hvor "directs" ikke gis, ei heller andre høyder enn den som er i flightplan men hvis de trenger noen til å forandre høyde p.g.a. at alle plutselig møtes på samme punkt så er det plutselig ikke noe problem?! Så på toppen av det blir det plutselig slot restrictions i Seville (ganske vanlig for Malaga (
LEMG/
AGP)) flyginger p.g.a. luftromsbegrensninger...det gjør at en mister noe av troverdigheten til hele systemet og det hele ser ut til å funke en vei,
ATC til fly men ikke andre veien?
Når det er sagt er det kanskje ikke rettferdig å sammenligne Spania med resten da det er mildt sagt en egen verden der...