View Single Post
Old 27-12-2010, 18:56   #77
Eirik
Livsnyter

Default Re: Fem døgn i Iran

Quote:
Originally Posted by Intemezz View Post
Hvordan opplevde du sikkerheten der nede? Ser du kom godt overens med sikkerhetsvakter, og har tatt masse delvis forbudte bilder. Følte du (Eirik) deg noen gang truet eller i fare?
Så artikkelen i VG, ikke akkurat hyggelig lesning, virker som vår mann har vært maksimalt uheldig med tid, sted og begivenheter.
De få gangene vi følte noen form for utrygghet var de gangene vi selv utfordret rimelig åpenbare regler, som fx å ta MANGE bilder på flyplasser.
Dagen før jeg joina vår 707-ekspedisjon i mai i år (TR´n min er fra 2009), hadde de to i mitt reisefølge blitt tatt til side etter landing i Mashad av en sivilkledd agent med bevæpnet vakt som anstand. Det var tydligvis blitt tipset om at guttaboys hadde vært rimelig friske i kameraføringen ombord på turen fra Teheran. Agenten så i gjennom alle bildene, sa `this is ok, this is also ok...´osv, og til slutt: ´you can go´.
Hadde noen av bildene hatt noen form for militært innhold kunne de (og ev jeg også) ha vært i deeper shit. Ombord på returflighten til THR ble de møtt av flyets sikkerhetsvakt som sa noe sånn som `If I see you use your camera again, you´re in DEEP trouble´. Denne hendelsen la en demper på lysten og motet til å fotografere resten av tiden vår der nede.
Erfaringsmessig vil likevel moderat fotografering bli tolerert, C&G ødela nok for seg selv (og meg) med å gå ut litt vel friskt allerede på 1.tur. Og det er altså særdeles viktig å ikke rette linsen mot noe som kan ha militær relevans.
Jeg mener helt klart det er et trygt land å dra til, så lenge en oppfører seg, og ikke havner midt i politiske opptøyer, og det er virkelig et eventyr av et sted; rikt på natur og kultur.

EDIT : svarte kanskje ikke helt på det du spurte om; nei; har aldri følt meg truet eller i reell fare de fire gangene jeg har vært i Iran.

Last edited by Eirik; 27-12-2010 at 22:29.
Eirik is offline   Reply With Quote