Det var mange personligheter blant stasjons sjefene paa Fornebu, en av mine favoritter var Icelandairs Stasjons mester - Jon Karl - en herlig person med det riktige glimt i oeye og alltid villig til aa finne kreative loesninger, noe som godt med paa denne tiden hvor Icelandairs flaate var noksaa sliten.....
Denne dagen var BA i streik 24 timer world wide og
SAS sine avganger ble fort fyllt opp, dette var ogsaa foer Braathen hadde tatt over som BA's handling agent, saa streiken og BA's passasjerer var vaart problem......vi fant en rimelig god loesning tidlig paa dagen....Kuwait Airlines hadde en 747 som skulle gaa Frankfurt - London Heathrow....denne var i utgangspunktet omtrent tom, men ble godt fyllt opp etter som dagen skred frem....men paa ettermiddagen var det forsent aa sende folket til Frankfurt og da kom det en reddende engel i form av en Islandsk stasjons sjef - Jon Karl fant ut at han skulle sende sin 727 via
LHR denne ettermiddagen - den var rimelig tom og det ville bety penger i kassa....han klarte aa trekke i de noedvendige traadene oppe paa oeya og fikk ikke bare OK paa routingen Fornebu-London Heathrow-Reykjavik men ogsaa oppdatert reservasjons systemet. Paa direkte spoersmaal om dette var lov - saa svaert Jon Karl at nei det trodde han ikke - men hvem bryr seg om hva Icelandair gjoer
Saa vi fylllte opp 727'en med i hovedsaklig BA passasjerer til London og allt saa vel saa bra ut...inntil 727 laa paa final in mot Fornebu og sendte
PAN PAN PAN - de hadde en brannalarm, heldigvis landet de uten problemer, men 727 var langt i fra klar for en 45 turn around. Saa passasjernene i transitt hallen fikk "Mat Kort" nummer 1 - allt fremdeles noenlunde vel og bra. Men en falsk brann alarm tar tid aa finne ut av og det ble senere aa senere...etter 21.00 var det kun Icelandair passasjerer igjen i Transitt hallen.....de hadde naa gaatt lei av maten og funnet ut at Mat Kupongene ogsaa virket i baren.....og naar det endelig ble avgang og etter en mengde Mat Kuponger var det en meget lystig gjeng som kom ut i gaten....mange hadde mistet boarding passet, men tommelfinger reglen var at enhver i sivile klaer var Icelandair Passasjer - saa "billettoppgjoeret" etter avgang bestod av en herling blanding av ombordstigningskort og servietter !! fra Caravelle.....skulle ha likt aa se ankomsten paa denne gjengen midt paa natten paa Heathrow....