Quote:
Originally Posted by TOS
Hva er så benchmark for hva som er riktig lønn? En overbetalt nordmann, eller en underbetalt polakk? Jeg tror dessverre, som nevnt tidligere, at man vil se et press på lønningene i en del typer jobber (hvor det formelle kravet til kompetanse er lavt og det er stort tilbud av aktuelle kandidater til ledige jobber).
Konkurranse går utover avkastning på enkeltes innsats - det tror jeg vi kan konkludere med. Ofte er det de som sitter dårligst til (jfr. mine andre kommentarer over her). Poenget med konkurranse er å bidra til økt effektivitet, økt generell velferd (delvis som en konsekvens av lavere priser). At noen lider under dette er nok en realitet vi må ta inn over oss. Det er "1 milliard kinersere" som jobber for smuler for at vi skal ha billlige klær, sko, leker og alt mulig annet. Hvordan skal vi sørge for at disse skal få vilkår som er fornuftige og levelige? Hvor går grensen for hva man skal gripe inn overfor? Dette er ikke lett.
|
Nei dette er ikke lett....jeg er langt pa vei enig med begge to (i Clash of the Titans ;-) (FlyHi og
TOS)....men "Poenget med konkurranse er å bidra til økt effektivitet, økt generell velferd (delvis som en konsekvens av lavere priser)." ...skurrer noe voldsomt i mine oeyne - sett i fra et staasted i nettopp et land hvor baade konkuranse "is king" og "Business" har en enorm innflytelse i det politiske liv.....og javisst vi har lave priser paa omtrent allt....men vi har ABSOLUTT INGEN OEKT GENERELL VELFERD.....faktisk har velferden gaatt i vaart samfunn gaatt solid nedoverbakke siden den dagen jeg flyttet hit i April 1996....og det igjennom baade oppgangstider og nedgangstider....et velferdsamfunn hvor en tur til Costco (vaar Smartklubb) viser hva "pensjonister" i slytten av 70 aarene tilbringer dagen med....de jobber...fordi de ikke har nok i pensjon....(Og disse ble pensjonister under oppgansgtidene)...og ja handlekurven kan vaere billig...men kvaliteten er der
etter....lavere priser koster langt mere enn det smaker.....vi flytter naa til et land med vesentlig hoeyere priser....og en god del hoeyere skatt...men det vil dramatisk oeke vaar velferd...(og vi flytter fra en oey som gjentatte ganger har blitt kaaret til et av de beste stedene aa bo i USA (# 2 - 4 aar paa rad).
Jeg lurer litt paa forholdet mellom ansattes loenninger og ledelsen loenninger i FR....her ser vi at mens de ansattes loenninger gaar ned....oeker ledelsens loenninger dramatisk...Kevin Phillips har mange interessante observasjoner om denne utviklingen i boken Wealth and Democracy - og Mr.Phillips er ingen "Liberal - Left Wing" - han var lenge en Strateg for Republikanerne (Nixon, Reagan og Bush 1.0) Hva han trekker frem er at paa 80 tallet var den typiske lederloennen 5-10 ganger gjennomsnittet for de ansatte...paa midten av 2000 tallet er dette vokst til 500 ganger de ansattes loenninger.....og selv om de ansattes loenninger har sunket.....saa har de totale utgiftene til loenninger i beste fall staatt stille....
Det er nok ikke saa ille i Europa ennaa...men naar en ser at
MOL kan kjoepe en lisens til sin private bil som koster flere aarsloenninger til hans ansatte, for at han skal kunne bruke kollektivfelt (
MOL's private bil har Drosje Lisens) saa har han nok til salt i maten og litt til....og hvis en er fasinert av utviklingen saa er det gode muligheter til aa studere baksiden av medaljen her....