View Single Post
Old 03-09-2010, 15:32   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Nytt Ryanair utspill

Jeg lurer litt på om dette utspillet er seriøst eller ikke? Jeg antar at Ryanair, som et forholdsvis stort flyselskap, er interessert i hvordan flybransjen utvikler seg, også utover hva man kan ta gebyr for. Ei utvikling i retning av automatisering i cockpit og på sikt fjerning av en eller to personer der, er jo et interessant tema. Når Knut Bakker uttaler seg, representerer han også ei yrkesgruppe som neppe har spesielt mye å vinne på ei slik utvikling.

Det er vanskelig å spå, særlig om framtida, men jeg tror Knut Bakker bommer når han mener det vil ta minst 50 år før en person i cockpit kan erstattes av automatikk. Så vidt jeg kan skjønne, er det kommunikasjon med ATC som er det viktigste tekniske hinderet for droner i sivilt luftrom. At det er mulig for selvflygende fly å ta av, gjennomføre en flygning og lande har vi sett i militær sammenheng.

Jeg tror at en pilot i cockpit, der flyet i utgangspunktet flyr seg selv, kan være et sannsynlig steg på vegen til en helautomatisert cockpit.