View Single Post
Old 24-08-2010, 22:07   #27
KjetilK
ScanFlyer Blue

Default Re: Tog kan knuse flymarkedet

Jeg skulle gjerne kjørt tog, jeg, men som folk påpeker er vel MAD-BCN fortsatt Europas mest trafikkerte rute...? Man bør først få togene på skinner sånn at de faktisk går, deretter bør man få på plass Intercity-triangelet med hurtigtog på egne skinner, og så kan vi begynne å snakke.

Og da blir jeg litt skeptisk. Hvis man skal ha hurtigtog over fjellet må man ha enormt lange tunneller og store naturinngrep, permanente naturinngrep sågar.

Da må man se på at fly faktisk har en fordel man ikke kommer over, og det er at luftmotstanden øker lineært med fart og tetthet til lufta. Men tettheten til lufta går, øh, det husker jeg ikke helt, eksponentielt ned med høyden? Iallfall, hvis man skal opp i fart bruker man mye mindre energi i høyden enn i lavlandet. Så er det spørsmål om hvor det ene slår ihjel det andre.

Og da har jeg spekulert i hydrogenfly, ettersom det har vært en del forsøk med flytende hydrogen, Tu-155, osv., og jeg synes det ser ut som man burde kunne lage en enkel trykk-tank og få 10-15% av rekkevidden til et konvensjonelt fly. Og det vil være nok på de mest trafikkerte rutene i verden, og da er det ikke sikkert naturinngrepene til toget er verdt det. EU har et forskningsprogram Green Skies der sånt sikkert vil bli belyst, men jeg er redd de er litt for opphengt i biofuels.
KjetilK is offline   Reply With Quote