View Single Post
Old 22-08-2010, 16:30   #4
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

Qantas Den lange reisen

Fortsettes her...

Jeg skal ikke ta med altfor mye fra ferien i Brisbane, men vi hadde det utmerket. Vi fikk sett oss rundt, og hadde turer både opp og ned langs kysten, samt inn i landet. Bl.a. til Glass House Mountains, Sunshine Coast, Gold Coast, Morton island osv. Det var jo midt på "vinteren" i Australia, ja faktisk de kaldeste ukene av året, men ganske behagelige temeraturer likevel, selv om kveldene, nettene og morgenene kunne være kjølige. Legger ved noen bilder fra oppholdet i Brisbane også.

Noen bilder fra oppholdet:

Liker når man kan plukke sine egne sitroner fra hagen!

Han her stresser ikke. Fra en flott park som heter Lone Pine Koalapark

Også fra koalaparken.

Lokalt dyreliv. Denne bodde i noen busker i hagen til min søster.

En flott papegøye! Disse kom og satte seg på hodet eller hånden din hvis du hadde mat.

Et bortimot obligatorisk bilde å ta i Australia... Vi så da også flere kenguruer langs veiene.

Et av mine høydepunkter var tirsdag 13. juli. Da hadde jeg nemlig booket fallskjermhopp. Noe jeg lenge har hatt lyst til, og siden det kostet litt under halvparten for et tandemhopp i Australia i forhold til hjemme på Kjevik, bestemte jeg meg får å realisere denne drømmen.
Ettersom også dette involverte en flytur tar jeg med den som en egen leg:

Leg 5:

Brisbane Skydivers
-
YWIN-YWIN (En liten gresstripe ved plassen Willowbank ca. 1 times kjøretur vest for Brisbane)
13.07.10
Avgangppsatt 12:00, ble ca. 15:30
Ankomst: 15:57
Cessna 182
VH-COF
Sete: nei satt på gulvet

Etter å ha ankommet "Drop Zone", som var en gresstripe med noen tilhørendede bygninger ved en plass som heter Willowbank ca. 1 times kjøring vest for Brisbane, i god tid før min oppsatte hopptid som var 12:00 fikk jeg utlevert en hel bunke med ark jeg måtte fylle ut. Måtte signere opptil flere plasser på at "Skydiving is dangerous and you can die" eller noe i den duren, og måtte også ha vitne som signerte sammen med meg. Fikk levert inn skjemaene og veid meg og var 1 kg under å måtte betale "overvekt". Fikk så beskjed om at det ville bli en "liten" forsinkelse på ca. 3 timer p.g.a. air trafic control. Kunne ikke helt skjønne det da det ikke var et annet fly i nærheten og flyplassen lå øde langt ute i bushen men men.. Kjørte derfor inn til nærmeste tettsted som var Ipsvitch og spiste lunsj for å få tida til å gå. Kjørte etterhvert tilbake og fikk opplæring i hvordan jeg skulle holde armer og ben, landing osv. Etter enda litt venting ble det tid for å ta på seg utstyret og komme seg i flyet.

VH-COF det minste fly jeg har vært oppe i, og eneste flytur hvor jeg ikke var med på landingen lenger...

Det var i tilegg til meg og instruktøren to stk fra det Australske skydivinglandslaget med i flyet, som drev og øvde til VM som skulle være i Russland uka etter. Vi hadde en fin flytur i sirkler oppover. Var forholdsvis trangt og tett i flyet, men fantastisk utsikt, både innover mot "Outbacken" og utover mot byen og kysten. Det var enkelte skyer, men stort sett god sikt. Da vi kom til ca. 7000 fot ble jeg hektet fast i instruktøren og døren åpnet, og ut forsvant de to fra landslaget. Fikk ønsket de lykke til i VM før de svingte seg ut i intet. Døren ble lukket igjen, og vi fortsatte opp mot 14000 for som var vår hopphøyde. Hele flyturen tok ca. 20 minutter. Da vi var nesten oppe ble alle seler sjekket og strammet, og jeg måtte nærmest sitte på fanget til instruktøren (som forøvrig kalte seg Fully Sick). Så var det tida, og døra ble åpnet. Måtte svinge ut beina, og satt og dinglet med dem en stund før instruktøren dyttet fra og vi for ut. Og for en følelse! Helt fantastisk! Hadde fått beskjed om at hvis jeg fikk problemer med å puste måtte jeg skrike alt jeg kunne for å åpne luftveiene, noe jeg også gjorde uten at man hørte et pip. Det var totalt ca. 1 minutts fritt fall før instruktøren løste ut skjermen. Noe av det tøffeste var da vi for gjennom en sky. Plutselig så man ingenting, og så kom man ut på andre sida, og jorda kom mot en i full fart. Så ble skjermen løst ut, og man kunne puste lettet ut, ta av seg brillene, og nyte den ca. 5 min. lange turen ned. Fikk også lov å styre skjermen litt og ta noen krappe svinger, før vi landet på gresstripen rett ved siden av rullebanen.
Dette var en helt fantastisk opplevelse og kan anbefales på det sterkeste! Absolutt verdt å vente ca. 3,5 time på, men er ikke sikker på om resten av familien som ventet nede og ikke skulle hoppe følte det samme.

Here I come... En fantastisk oppleveslse som virkelig anbefales!

Ettersom vi den siste uka ble alene i huset da min søster og mannen (bryllupet var veldig fint og alt gikk som det skulle) måtte begynne på jobb igjen. Vi hadde diskutert litt hva vi skulle finne på, og etter litt nettsurfing fant vi ut at 2 dager i Sydney hadde gjort seg. Sjekket priser hos både Qantas, Virgin Blue og Jetstar, samt Tiger Airways Australia. Kom plutselig på den lyse ideen om å sjekke hvor mye poeng vi hadde fått hos Qantas på reisen ned, og det var akkurat nok til å gi gratis tur en vei. Da vi i tillegg fant biletter hos Tiger Airways Australia for AUD 27,- pr. pers (ca. kr. 149,-), ble dette valgt. Totalt kom denne turen på ca. kr. 858,- for 4 personer og et kolli bagasje inkl. avgifter. Returen ble betalt i sin helhet med Qantas frequent flyer poeng og gikk med Qantas og kostet kr. 0,- da det var nok poeng til også å dekke avgiftene. Tiger Airways flyr derimot ikke fra Brisbane, men fra Gold Coast, og det ble derfor til at vi tok toget/buss dit dagen før (ca. 1,5 time), og fikk sett oss litt om der også. En fin, men veldig turistpreget plass. Bodde på et Motell med to roms leilighet like ved Surfers Paradise, og fikk sjekket badetemeraturen der også som de eneste uten våtdrakt og surfebrett på hele stranda! Morgenen etter spiste vi frokost på en hyggelig kafe like ved motellet, før vi tok flybussen ut til Gold Coast Airport.

Fortsettelse følger...
Norwing is offline   Reply With Quote