View Single Post
Old 11-07-2010, 17:36   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Re: Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondhei

10. juni 2010, kl. 12.15:
SAS Scandinavian Airlines
SK1742 København (CPH)–Vilnius (VNO)
Economy
Canadair Regional Jet 900

Fra D-gatene er veien kort til SAS-loungene, og i SAS Scandinavian Lounge ventet et utvalg danske smørbrød på meg.

Med to timer til neste avgang kunne jeg legge meg til rette i liggestolene med utsikt mot en slags vinterhage så vel som atlanterhavsfarere fra bl.a. SAS og Delta.

I loungen har SAS gjenskapt det berømte rom 606 på SAS Royal Hotel (nå Radisson Blu Royal Hotel), designet av Arne Jacobsen, i forbindelse med hotellets førtiårsjubileum. Vel verdt et besøk!

Uansett, SAS gjenåpnet ruten mellom København og Vilnius med to daglige avganger i januar i år. I mai ble tilbudet utvidet til tre daglige avganger, altså det samme som SAS tilbyr til Palanga, på kysten av Litauen. Til begge destinasjoner går to av avgangene med SAS’ egne CRJ 900, mens den siste går med Cimbers innleide CRJ 200.

Det var med berettiget glede jeg beveget meg til utgangen i SAS-terminalen (B-delen) for min første tur i SAS’ nye CRJ 900. Her stod CRJ 900-maskinene på rekke og rad, og jeg stoppet ved OY-KFA Johan Viking, som ble levert som førstemann i desember 2008. Maskinen hadde tidligere på dagen fløyet en rundtur til Warszawa, deretter denne rundturen til Vilnius før det ble nye rundturer til henholdsvis Düsseldorf og Gdansk senere på dagen.

CRJ 900-maskinene har en setekapasitet på 88 passasjerer, og dagens avgang var nær sagt fullsatt, med en passasjer i Business og fire passasjerer i Econony Extra. Flytiden ble beregnet til 1 time og 15 minutter med en distanse på 810 kilometer.

Jeg fant meg straks til rette i sete 4F og registrerte at benplassen var akseptabel.

Det var to (overraskende) unge i kabinbesetningen, en søt dansk jente og en svensk gutt.

Jeg kjøpte en pose med organisk potetgull med havsalt og en Carlsberg-øl om bord og ble imponert over hvor stillegående og behagelig det var å reise med CRJ 900.

I Vilnius passerte vi en liten flykirkegård, og mest imponerende var vel Ukraine Internationals Boeing 737-300 uten haleparti og motorer. Ikke et sjakktrekk å plassere en slik maskin ved rullebanen, så alle med flyskrekk kan beskue den før avgang! Denne ble bygget i 1988 og fløy for Varig før den kom til Ukraine International i 2009. Noen som vet hva som skjedde med maskinen? Utover denne står deler av flåten til to russiske flyselskaper parkert, sammen med et par fly fra tidligere flyLAL, som nå har gjenoppstått som flyLAL Charters.

Parkerte ved siden av en Fokker 50 fra airBaltic, ble busset inn til terminalen og kofferten dukket opp som den første på båndet.

I Vilnius bodde vi på Scandic Neringa, som var et veldig kjedelig hotell, men med god beliggenhet. Ble oppgradert til et Superior-rom med mitt statuskort hos Scandic, uten at det rommet var noe å juble for. Hele ettermiddagen og morgenen etter gikk med til møter i Vilnius, som er den baltiske byen jeg liker best. Været var ikke det beste med temperatur opp mot 30 grader i kombinasjon med nedbør og et vanvittig uvær gjennom natten.

Last edited by FlightDeck; 11-07-2010 at 17:58.
FlightDeck is offline   Reply With Quote