Quote:
Originally Posted by Polaris
Så å sitte å spekulere i hva andre har gjort og basere seg på at andre aldri har falt ned synes jeg er litt tynt, her må man få konkrete forskningsresultater på banen. Synes ikke det virker så veldig vanskelig å gjøre noen motortester hvor man simulerer askekonsentrasjonene og ser hvor mye som er for mye. Deretter kan man vel få en masseprodusering av drone-fly av denne typen : http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3623262.ece som kan gjøre faktiske målinger og dermed effektivisere/validere "askevarslingene".
|
Motortester er vel gjort, men de ankepunktene som kommer er jo de matematiske simuleringene som gjøres. Så ja, målinger må til for å verifisere modellene. Men, som
MOW sier, det finnes en del andre selskaper og områder der man har mye erfaring med dette.
Men, at det er en del hysteri (les: passe på at man ihverfall ikke blir anklaget for å tillate noe farlig) ute å går er det ingen tvil om. Det har jeg sagt tidligere og står fremdeles ved det. Når myndigheten her hjemme en periode la ned forbud mot VFR-trafikk, seilfly, ballonger og paragliding så er det noen som lager litt for store sikkerhetsmarginer for seg selv.