View Single Post
Old 28-03-2010, 00:04   #7
LN-RRE
Data warehouse consultant
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
Default Re: Flight Management Computer - 737NG

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Hei,

Har et lite problem når jeg bruker min 737NG i FS2004.
La oss si at jeg blitt klarert opp til 6000 fot etter take-off fra Stansted. Jeg plotter 6000 inn i MCP og min SID (CLN8R) har satt opp egne speed og altitude-limits som styres i VNAV-mode.

Men etter at jeg kontakter departure får jeg beskjed om å stige til FL120.
Det er her mitt spørsmål kommer inn. Hva er rett prosedyre inne i FMCen for å endre høyden fra den som står på neste waypoint, og til den høyden jeg har fått klarert av ATC?
Jeg får det ikke til i CLB-page, og hvis jeg endrer det manuellt for hvert waypoint i LEGS-page, får jeg beskjed om "UNABLE NEXT ALT" når jeg kobler inn VNAV?
Hei

Grunnen til at du får UNABLE NEXT ALT er at oppgaven ikke ligger innenfor performance (det som går an for flyet) og du vil ikke rekke FL120 før waypointsene som gjelder. Det du heller kan gjøre da, er å gå over til LVL CHG, sette ALT 12000 og LVL CHG lik FMC CLB speed du hadde f.eks. Den skal forøvrig komme på det så lenge du velger LVL CHG (simuleres av PMDG 737).

Du har også noe som heter soft constraints og hard. Hard er de du selv legger inn og soft er de som er lagt av systemet. Det du kan gjøre for å ikke UNABLE NEXT ALT er å legge inn 12000B som betyr FL120 OR BELOW for systemet. Det går også an å legge inn 150A som betyr FL150 OR ABOVE. Mulig jeg husker litt feil, men jeg mener det er slik at det vil forhindre UNABLE logikken da oppgaven FL120 eller lavere ikke er umulig.

Forøvrig har du jo fått gode svar her allerede så dette må vel heller komme som et lite suplement.
LN-RRE is offline   Reply With Quote