View Single Post
Old 11-03-2010, 22:20   #472
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Når det gjelder CAU har SAS sine eiere - som nå i praksis bestemmer seg for om de skal trekke ut stikkontakten eller om de skal hjelpe til nok en gang - satt klare krav til de flygende (i denne omgang, i andre omganger kan det være andre ansattegrupper).

Konsekvensen kan bli avvikling av SAS og 15 000 skandinaviske arbeidsplasser, og opprettelsen av et nytt flyselskap der danske kabinansatte ikke vil finne en naturlig plass - og spesielt ikke til dagens vilkår. Det vil være en trist karriereavslutning for mange dyktige og hyggelige danske kabinansatte, bare fordi de tilhørte en forening som ikke skjønte at det er en tid og en plass for det meste, og at det er liten lykke i å vinne slaget men å tape krigen.
Nu er det jo lidt svært at kende alle fact når de to parter der forhandler ikke kommer med info, men man skal huske at da det netop er en forhandlingssituationen, så er begge siders krav stillet hårdt op.

Ejerne har stillet krav om besparelser og dem har de fået og jeg tror simpelthen ikke på at de lader SAS lukke pga. en mindre teknikalitet som at ruter ud af DK skal flyves på danske overenskomster. Ejerne har sidste år skudt 5 mia kr. ind i selskabet og de penge plus deres oprindelige ejerandel vil være spildt ved en lukning. For slet ikke at tale om mange arbejdspladser i de 3 lande. Den pris er simpelthen for høj - også for ejerne.

Mht. mine pilotvenner, så er de ikke alle direkte enige med CAU - men de er til gengæld alle enige om at DPF skal blande sig uden om - uanset om de har en holdning til CAU's forhandlinger. De opfatter det faktisk som ukollegialt at blande sig. Om de er repræsentative for DPF-medlemmer skal jeg ikke kunne sige, men ifm. mine oplysninger (har dog ikke set det selv) så er stemningen ikke specielt kritisk mod CAU på DPF's debat-hjemmeside.

Meget er lige nu taktik fra alle partner (både fra SAS, CAU og de øvrige forbund) - og alt i alt så handler det om at alle plejer deres egne interesser - også dem som er blevet enige med SAS. De kan klart se en fordel i at hænge CAU ud også.

At CAU skal kunne vælte SAS tror jeg simpelthen ikke på - hvis det er dråben så ville SAS vælte alligevel. De 200 mio. CAU skal bidrage med nu er peanuts i forhold det samlede tab SAS har og har haft.