Quote:
Originally Posted by MD11
Det er noe riv ruskende galt når et selskap som SAS ( som mange her inne hevder kan dette med å drive flyselskap ) ikke forteller foreningene hvem som bestemmer. Det at svenske og norske flygende skal flys passiv inn til CPH for deretter og fly interkontinentale ruter er rett og slett tullete. Enorme kostnader følger med dette. Hver base har sitt rutenett og da er det ikke naturlig at OSL basen skal fly interkontinentalt ettersom den basen ikke har noen slik produksjon.
|
Det er slik i arbeidslivet at selskapets ledelse og styre på vegne av sine eiere selvfølgelig har stor styringsrett, og bestemmer det aller meste. Imidlertid har fagforeninger en viss medbestemmelsesrett, som i praksis går ut på at man kan komme med konstruktive forslag. Noe må man finne seg i, annet er det regler som sier at man kan forhandle om (f eks gi avkall på matpauser og heller spise med maten på fanget "på jobb" for å unngå ueffektivitet i trafikkavviklingen), og annet igjen har ikke arbeidsgiver lov til å pålegge. Rundt det hele er det et lovverk, slik at om en arbeidsgiver prøver å "bestemme" at du ikke skal bli trøtt selv om du må jobbe 18 timers dager hele året, så sier lovverket at grensen skal være lavere.
Å hevde at foreningene i
SAS ikke vet hvem som bestemmer betyr at du ikke kjenner så mye til verken profesjonaliteten eller kaliberet til de fleste foreningsrepresentantene. Dessverre er det en forening som skiller seg ut akkurat nå, noe de jeg først beskrev har reagert på fordi de har den samme realitetsforestillingen som eiere, styret og ledelsen - i denne aktuelle situasjonen.