View Single Post
Old 24-02-2010, 21:37   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Med fast Fokkers på jakt etter pudder......i Makedonia

Etter 3 netter og 3 dager med ski i Popova Shapska oppe i Shar-fjellene, ble det transport tilbake til Skopje hvor siste natten ble tilbrakt. Ble innlosjert på et hotel med den verste sengen jeg tror jeg har opplevd. Riktignok er jeg litt prinsen på erten, men når man våkner med avtrykk av fjærene sier det seg selv at hadde man ikke inntatt store mengder kvelden før hadde man kunne glemme å få noe særlig søvn

Taxi ut til SKP sammen med de 7 andre som hadde deltatt på turen dagen etter. 6 av oss skulle ha samme routing via VIE tilbake til OSL. Mens 2 egentlig skulle med Czech vi PRG, men det viste seg at det ikke gikk noe OK flight fra SKP den dagen og billetten deres først var om en måned, så de ble også nødt til å kjøpe nye billetter med OS vi VIE....

Ute i god tid, men det var unødvendig. Ikke noe kø på innsjekk og da man kom gjennom security visste det seg at man kom inn i en terminal som minnet mest om den såkaldte Etiuda-terminalen i Warsawa. Kun 2 gater og hele aagangshallen var et stort rom med endel stoler, en liten taxi free i hjørnet og en kiosk de solgte tørre baguetter og drikkevarer i. At det fra gate 1 skulle gå en 737-800 fra Turkish en havltime før VIE-flighten gjorde det mildt sagt overfyllt i den lille hallen og det ble en langt halvannen time å vente....

Men omsider ble det tid for boarding på OS780 og det ble å gå de 70 meterene ut til flyet. Langt bedre belegg her enn på turen ned. Et par tre på business og nesten fullt lenger bak på Fokker 100 maskinen, OE-LVM, en tidligere Jetsgo maskin

Terminalen på Skopje International Airport - Alexander the Great Airport....som hverken er great eller great Ankomst til venstre, bagasje i midten og avgang til høyre

Pushback et par minutter før rutetid og satte kursen mot VIE. Knyttnevetesten ble også bestått på sete 8A

Opp på marsjhøyde ble servering startet og man fikk også velge mellom pretzels eller sjokolade her, itillegg til det de måtte ha i drikketralla, så tok meg en øl også her

Ankom VIE noen minutter før rutetid, men slapp bussing denne gangen. Hadde vel en 3,5t å vente før OS331 til OSL, hvilket er i overkant lenge. Men slo hjel tiden før det var tid for boarding fra C60, hvilket er en av de gamle gatene på VIE hvor security er i gaten. Ombord i OE-LVH, også dette en Fokker 100 maskin fra Jetsgo, var det 5 rader business med 7-8 ombord, mens economy var tilnærmet full. Avgang før tid og på serveringen ombord bestod av en salat, av typen Cæsar Chicken...uten Cæsar. Samt en rugbrødskive med best før dato i juli 2010

Landet på OSL en 10min før rutetid og etter en tur innom tax-free for å fylle opp resten av kvoten var det å vente noen minutter før baggen kom på bånd 8 også bort til bånd 5 for å hente skiene. Tax-free var under ombygging igjen. Den var utvidet i lengde rettningen, itillegg så var det endel byggearbeid der kassene stod før og i forbindelse med tobakken nå er plassert på "bakrommet". Ellers så maste de om at folk først skulle hente bagasje før de handlet, hvilket er bullshit på OSL da bagasjen uansett bruker relativt langt tid og det var ingen fulle bånd å se noe sted.....

Austrian leverste varene, selv om jeg trodde de serverte noe mer enn pretzels på den 1:40t flygningen VIE-SKP. Men plassen ombord er god, betjeningen hyggelig og drikken er gratis. Off-piste kjøring i Makedonia var meget bra og man har bortimot hele fjellet for seg selv. Men ellers var ikke Makedonia veldig spennende og landet var generellt sliten og skikkelig "gammel østblokk" og det var mye halvferdige og falleferdige hus...itillegg til noen utbombete. Men billig var det, øl på hotellet kostet ca 10kr og en taxitur i Skopje kom på 8kr

Last edited by Someone; 24-02-2010 at 23:01.
Someone is offline   Reply With Quote