View Single Post
Old 09-01-2010, 10:02   #2
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Star Alliance Re: Årets vintertur til Asia med SAS, Singapore Arilines, Thai, ANA, Turkish, Lufthan

5. Tokyo - Hong Kong

a) Tokyo - Hong Kong, Boeing 767-300, All Nippon Airways, flytid 5:00, Business class (Club ANA)

Etter nærmere et døgn i Tokyo var det tid for å dra tilbake til Hong Kong igjen. Denne flighten gikk fra Haneda, og man behøvde derfor ikke dra så tidlig fra hotellet som man behøver om man skal dra fra utkantflyplassen Narita. Veldig dårlig lounge på Haneda, som også deles med de andre flyselskapene som tar av derfra (Korean, Asiana etc.), men bedre enn å vente i "public spaces". Også denne gangen et fint crew (om enn litt mindre sjarmerende enn crewet dagen før), og det gikk også denne gangen med flere miniflasker Pommery champagne. Man sjekket så inn på Intercontinental Grand Stanford Hong Kong, hvorpå et par dager ble tilbragt i en av Asias mest spennende byer.

6. Hong Kong - Istanbul - München - Oslo - Trondheim

a) Hong Kong - Istanbul, Boeing 777-300ER, Turkish Airlines, flytid 12:10, Business class

Det gikk raskt med businessinnsjekk på HKG denne dagen, og fikk raskt forflyttet oss til Travellers lounge, som Turkish benytter seg av. Et lite og intimt område var satt av for oss som fløy business med THY, ja nesten litt for intimt i og med at dagens flight var full. Boarding på tid, og man fant seg raskt til rette i setet, som er av samme type som Air Canada bruker på mange av sine 777 og 767, og meget komfortabelt. Flyet er forøvrig eid av indiske Jet Airways, og leases av Turkish. Fikk lurt til meg to glass champagne før take-off, og kun litt forsinket tok vi av i retning Europa. Servicen på denne flighten var mildt sagt tvilsom, og jeg ble verken adressert med navn eller "sir", ei heller spurt om jeg ville ha noe å drikke foruten "drikkerunden" ifb. med matserveringen under den 12 timer lange flighten (i sterk kontrast til f.eks. ANA og Singapore Airlines, som nærmest pusher drikke!). Dog er maten fra Do&Co kjempegod, og jeg ble stappmett etter kald forrett, suppe, biff til hovedrett og dessertbord som bestod både av mousse, iskrem og tyrkiske bakevarer. La meg etter dette ned for å sove med litt hjelp fra dr. Zolpidem, og sov vel ca. 6-7 timer sammenhengende. Etter å ha våknet var det igjen klart for mat, og også frokosten var utmerket, dog uten medfølgende profesjonalitet og glimt i øyet fra flyvertinnene. Konklusjonen blir vel at THY enda har en lang vei å gå før de kan kalle seg et premiumselskap, men det harde produktet (les: flat seng i business) og maten er top-notch. Landet på tid, og tok oss raskt til Turkish' smakfulle lounge for å vente på neste fly til München.

b) Istanbul - München, Boeing 737-800, Turkish Airlines, flytid 2:45, Business class

Neste flight til München tok også av på tiden, og her var servicen en god del bedre enn på forannenvnte flight med Turkish. Hyggelig kabinbesetning som serverte oss ytterligere en herlig (og fetende!) frokost fra Do&Co. Landet på tiden i München, og tok toget inn til byen for å gjøre litt nyttårsshopping.

c) München - Oslo, Airbus A320, Lufthansa, flytid 2:15, Business class

Når det gikk mot kveld igjen tok vi atter turen tilbake til MUC, og ventet i loungen på flyet til Oslo. Dette var noe forsinket denne dagen, men vi kom oss omsider av gårde. Rask servering av tunfisksalat med dessert like etter take-off fra sedvanlig effektivt og hyggelig tysk kabinpersonale. Ellers en begivenhetsløs flight hvor vi landet litt etter skjema på OSL, men dette er helt greit i og med at det forkortet ventetiden til siste fly hjem til Trondheim.

d) Oslo - Trondheim, Boeing 737, Scandinavian Airlines, flytid 0:55, Economy class

Avgang på tiden på denne melkeruta, satt og småduppet hele veien og fikk ikke med meg stort annet enn at ungen bak meg kastet opp på gulvet. Landet på tid og ble hentet på Værnes av min bror og kjørt hjem til varm og ventende leilighet i kulda.

Last edited by ex_trd; 09-01-2010 at 11:26. Reason: URL-krøll
ex_trd is offline   Reply With Quote