• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeing VC-25 (Air Force One)

MFM

ScanFlyer Blue
Med alt pratet om den blå dronninga som skal på besøk om ikke lenge, kom jeg på noe som jeg har lurt på lenge: VC-25 er jo basert på en B742, og er altså ikke den nyeste jumboen. Alle bilder jeg finner av brua til VC-25'n, forteller meg også det jeg forbinder med 742. Den har en gammel cockpit. Dette er flyet som frakter verdens mektigste mann, så spørsmålene er: Hvorfor er VC-25A bassert på en -200 og ikke en -400? Hvorfor har i så fall ikke VC-25 fått ny avionikk? Er dagens to maskiner RVSM-kapabel på lik linje med sin storesøster, -400? Og til slutt: Må de ha Flight Engineer med seg?

Håper noen kan gi fornuftige svar på dette :) (Flytt den gjerne til flyteknisk om den hører mer hjemme der)
 
Med alt pratet om den blå dronninga som skal på besøk om ikke lenge, kom jeg på noe som jeg har lurt på lenge: VC-25 er jo basert på en B742, og er altså ikke den nyeste jumboen. Alle bilder jeg finner av brua til VC-25'n, forteller meg også det jeg forbinder med 742. Den har en gammel cockpit. Dette er flyet som frakter verdens mektigste mann, så spørsmålene er: Hvorfor er VC-25A bassert på en -200 og ikke en -400? Hvorfor har i så fall ikke VC-25 fått ny avionikk? Er dagens to maskiner RVSM-kapabel på lik linje med sin storesøster, -400? Og til slutt: Må de ha Flight Engineer med seg?

Håper noen kan gi fornuftige svar på dette :) (Flytt den gjerne til flyteknisk om den hører mer hjemme der)

Jeg kan garantere deg at AF1 har 'more bells and whistles' enn en vanlig -400 maskin, selv om den er basert på -200 modellen.

Husker jeg riktig har de også med seg en FE og en navigator i tillegg til to piloter.
 
Jeg tror at det var fordi de ble bestilt før -400'en var tilgjengelig .. Ellers er det meste rimelig state of the art, ja ....
 
De er absolutt state of the art...

National Geographics hadde en dokumentar om Air Force one og da viste de noen glimt av cockpit og det så ut som de hadde oppdatert til et system som ligner det som KLM brukte på sine 200.
http://www.airliners.net/photo/KLM---Royal/Boeing-747-206BM(SUD)/0526060/L/
http://www.airliners.net/photo/KLM---Royal/Boeing-747-206B(SUD)/0429186/L/
Så dette programmet i går, og det var det runde instrumenter, ihvertfall motorinstumenter.

En artig ting de nevnte der var at den 11 sep 2001 så skulle presidenten fly inn til DC i Air Force One, og de fikk eskorte av F-16. Og da fløy de så fort at F-16 måtte spørre om de kunne senke farten slik at de klarte å holde følge... :8: De snakket om hastigheter på 600mph husker jeg rett...
 
Tenkte mest på de digitale skjermene og FMS. Motorinstrumentene på 742 kommer med både tape display og vanlige runde.
 
Jeg kan garantere at flyet har en svært senior crew chief og nok teknikere til å være rimelig selvhjulpne hvis det skulle bli nødvendig. Start med å telle to bare til wing-walking.
 
Det var et tall som de nevnte. Jeg har ikke noe forhold til mph så jeg vet ikke hvor fort det er (gidder heller ikke regne ut...)

Men hvis du sier at det er rundt 900km/h så skal jeg si meg forholdsvis enig i at det ikke var SÅ fort...
 
Back
Top