• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Utrolig syn

Airbus 330

ScanFlyer Dusty
Medlem
Har aldri sett dette "live" så dette duger for meg.:devot:
Utrolig syn å se en C17 Rygge slikt som denne gjør, Nyt denne videoen som kan finnes her:

http://www.flightlevel350.com/public_viewer.php?cat=74&pic=3327

KILDE: www.flightlevel350.com

Airbus 330.:)

Har sett dette "live" med baade DC-9-80 (American) og 727-200 (Eastern og American), det var noksaa vanlig at AA rygget ut fra Gate med ved hjelp av "Trust Reversers" i Dallas....tror ikke de praktiseres lengre...

Rimelig heftig ja! Har sett en B727 (Eastern) rygge ut fra stand ved egen hjelp i Orlando en gang. Å rygge ut fra passasjerbroen ved egen motorkraft er vel heller uvanlig vel??
Ellers så rygget jo Twin Ottere fra WF både titt og ofte her på KB i gamle dager da..., men det blir jo en helt annen divisjon..:spin:

Har sett SAS DC9-21 rygge under flyshow på Værnes for noen år siden. Stilig var det...:devot:

Fin video. Mektig å se på med et så stort fly.:up:

Tror NW gjør dette enda med DC9 ut fra gate....

Jeg mener ganske bestemt at dette var vanlig i USA før. Under en rundtur med mye spotting på midten av -80 tallet så jeg dette mange ganger med DC-9 og 727´ere (opplevde det også selv med EA 727. Mener bestemt at jeg så det med 737 også, men er ikke helt sikker der!

Synes å huske å ha lest et sted at det ble slutt på dette p.g.a. støymessige hensyn og slitasje på motorer og revers-system.

VC-10

Tror det ligger bilder på A.net av Air Tran som bruker "powerback" på sine B717 maskiner.

Ellers mener jeg det ble slutt på powerback for B737 etter at Air Florida sin maskin styrtet rett etter take-off ved Washington National flyplass, etter en powerback som sugde snø og is inn i motorene, og reduserte motorkraften betraktelig.

Har sett C17 rygge live flere ganger. En gang på flyshow i Canada, andre gang her på Evenes. Den fikk en liten sleng på seg på en veldig glatt taxebane. Da senket dem lasteluka bak, plasserte "utkikkspost her" og rygget tilbake noen meter, før den kunne fortsette.

De fleste fly kan vel rygge om dem bare vil. Har til og med sett maurslukeren D228 rygge. Merkelig syn

Og jeg har sett DC-8-63 rygge. Nei, ikke i SEA med bil, men en SAS -63 i Damaskus. For å klare en krapp sving ut av en trang parkering, måtte vi rygge 8-10 meter. Sært syn.

Har sett C-160 og F60 med powerback på BGO.. bråkete, men langt i fra så bråkete som An-24/26en (hva er forskjellen på disse egentlig?) som stod like ved. Den powerbacket ikke.

Jeg har sett MD80 rygge ut fra "stand".Det var i Florida,Daytona Beach.Jeg mener å huske at det var maskinene fra American Airlines som gjorde det slik,mens Delta sine fly som stod på nabostanden,alltid brukte pushback traktor.Ellers har jeg sett Do-228(A/S Norving),Beech 200,DHC-6 Twin Otter,Dash-7 og C-130 Hercules rygge for egen maskin.

Har vært med på dette selv..

Skulle fly fra Bodø til Gardermoen, med SAS, MD-80. Etter pushback, klarte "pushbackbilen2 å gå tom for bensin, så flyet måtte rygge unna selv..
Kapteinen forklarte etterpå hva som hadde skjedd, og det var en fullt lovlig prosedyre..

Var i desember 2003...

Originally posted by Scandinavian
BGO.. bråkete, men langt i fra så bråkete som An-24/26en (hva er forskjellen på disse egentlig?) som stod like ved. Den powerbacket ikke.
Forskjellen er at AN-26 er en fraktutgave av AN-24,så den har nesten ikke vinduer,pluss at den har lasterampe bak..noe ala C-130 Hercules f.eks...:)

Originally posted by Olebno
Og jeg har sett DC-8-63 rygge. Nei, ikke i SEA med bil, men en SAS -63 i Damaskus. For å klare en krapp sving ut av en trang parkering, måtte vi rygge 8-10 meter. Sært syn.
I Seattle er dette vanlig prosedyre ut i fra Stand 1523 1st Ave W - RR001 Cleared for Departure....

Ja, her i Seattle rygger baade DC-8-62 (LN-MOW) og DC-8-63 .... :up:

Rygging av MD80 er ikke uvanlig paa mindre flyplasser ... husker ogsaa et par episoder paa FBU hvor det har vaert saa glatt at ikke pushback'en klarte aa flytte flyet .. da var det bare aa fyre opp og rygge ut ..

Jeg var faktisk ikke klar over at "vanlige" fly kunne rygge.... Har aldri sett det selv. Men hvis dette er mulig, hvorfor praktiseres det ikke mer? Vil besparelsen av å ikke ha pushbacktraktorer + personell bli spist opp av økt drivstoff forbruk?

Dette praktiseres sjelden pga av stoey, drivstoff forbruk samt slitasje....men det er morro aa oppleve baade fra utsiden og paa innsiden...

Det er mange gode grunner til å ikke bakke hvis man ikke "må":

- Støy
- Mindre kontroll, krever mer av flygerne
- Krever uansett manpower i form av "wing-walkers"
- Blast gjør det utrivelig på plattformen og blåser potensiell FOD omkring
- Lite kompatibelt med strødde tarmacs... Det er ikke morsomt å bli sandblåst!
- Sløsing med fuel
- etc.

Back