Quote:
Originally Posted by Isbamse
Neida, det er ikke galt fra FRs side å være dyktige til å forhandle, om en flyplass i gokk tiltrekker seg trafikk som genererer så mye ekstrainntekter at det veier opp for lavere landingsavgifter er det selvsagt greit.
Og selvsagt skal storkunder kunne få storkundefordeler.
Om man bruker skattebetalernes penger på å subsidiere driften av flyplassen, og dette ikke gjøres som følge av et åpent politisk vedtak med anbudsrunde, men for at man tiltrekker seg en kommersiell aktør, og dette ikke kommer andre aktører til gode, er det ikke greit.
En mellomting kan være en kommersiell lufthavn som gir FR så gode storkundefordeler at andre selskaper i samme lufthavn i praksis ender opp med å subsidiere FR - da bør alle få samme vilkår for å unngå det som i praksis ville være at FR brukte predasjonsprising for å holde mindre aktører unna.
|
Men ingen av flyplassene i Norge bruker skattepenger på Ryanair, og det er vel ulovlig i Europa. Og at de blir systematisk subsidiert i resten av Europa tviler jeg sterkt på. Men at andre deler av lufthanvdriften subsidiere Ryanair, ja det tror jeg på.