Selv om all utenlands trafikk nå er flyttet til
IKA (med unntak av Hajj-flighter) er fremdeles Mehrabad en travel, pulserende og særdeles fasinerende flyplass.
På bussturen ut til rampen føler man seg hensatt til 70/80-årene, og det kribler litt ekstra i magen når vårt fly dukker opp i synsfeltet; en 707 fra det eneste selskapet i verden som ennå flyr disse legendariske maskinene i passasjertrafikk :

foto: mick plock
Saha´s flåte kom til verden som air-to-air refuelling maskiner for Iran Air Force i midten av 70-årene og har i gjennomsnitt bare drøye 25.000 timer i luften. De er blitt konvertert til passasjerfly på enkleste og helt sikkert billigeste måte fra 1990 av for å gi bla. pilgrimsruten til Mashad og ferieflyvninger til Kish en sterkt tiltrengt kapasitetsøkning. Det var i fjor snakk om at dette på-overtid eksperimentet snart skulle ta slutt, men gledelig nok er det i stedet nye maskiner under konvertering, så i beste fall kan dette eventyret pågå noen år til.
Klar for første nostalgi-trip-delux innenriks i Iran :
Saha utøver åpenbart militær tidsdisiplin, 4 stk. JT3D fyres opp som musikk i våre ører, og vi er avgårde et minutt før rutetabell.
Etter konverteringen til passasjerfly har disse Boeing´ene beholdt det ekstra brede vinduet bak i flyet, gir en fantastisk utsikt og var en ettertraktet seterad for oss fantaster:
Flyvende museum. Legg merke til hattehyllene :-)

foto: guy van herbruggen
Vi nærmer oss Kish :
http://www.youtube.com/watch?v=5Pub7NrlBW0
EP-
SHG - Kish Island
Etter landing fikk vi lov til å avlegge cockpit et besøk. Generelt var crewene ombord svært begeistret for vår interesse for luftfart i Iran og 707 spesielt, og var alltid klar for å slå av en prat, men det måtte som oftest klarerest med vaktene som alltid er ombord på iranske flyvninger; lett gjenkjennelige, strenge menn fra revolusjonsgarden. Som oftest gikk de motvillig med på å la oss besøke cockpit etter kort men intens diskusjon med kapteinen :

foto: guy van herbruggen

foto: guy van herbruggen
Vi hadde såpass mye tid før vår returflight til Tehran at vi tok en kjapp taxi ned til stranden, og jeg fikk for min del igjen anledning til å duppe føttene i det Persiske hav :-)
Kish var Sjahens private øy, ved flere anledninger chartret han en Air France Concorde fra Paris for å fly seg og følge sitt fra Teheran til Kish. I dag er det et frihandelsområde og yndet feriested for Iranere, en kan og oppholde seg på Kish uten visum. Iran er et STORT land; i februar 2007 beveget vi oss fra Persiabukta med 30 fuktige grader i sør til et Teheran med snøbyger i nord på knappe halvannen times flytur.
Saha´s kontor på Kish airport :

foto: charles kennedy/ astral horizon
Saha´s retur til Teheran var full denne kvelden, men vi fikk ordnet billetter med Eram Air.
Eram har nylig leaset 2 stk. 757-200 fra russiske Vim Airlines, og er første Iranske selskap til å operere denne typen. Det var for oss et uplanlagt men hyggelig tilskudd til et allerede spennende fly-mangfold disse dagene.
Fikk sete i fremre kabin på turen tilbake til Teheran, de første radene var allerede okkupert av det som åpenbart var ekstra crew og mekanikere fra Vim; russere i godt og avslappet humør.
Erams andre 757 på Mehrabad neste dag :

foto: andre van loon
Iransk Cola, ris med kylling; et herremåltid ! :-)

foto: guy van herbruggen
Sent på kvelden er vi omsider sjekket inn på særdeles hyggelige Hotell Erkan i Teheran og stuper i seng for å få noen timers søvn før tidlig oppstandelse neste dag og det som er planlagt å bli en slags `Iran greatest hits`: TU-154, Boeing 707, IL-62 og 707 igjen på en og samme dag :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Dag 2 :
THR-Mashad Iran Airtour TU-154M EP-
MCQ
Mashad-
THR Saha B707 EP-
SHG
THR-Kish Aria Air IL-62M UP-i6208
Kish-Thr Mahan A300B2 EP-
MHP
Som sagt tidlig opp, disse gutta ville helst være først i innsjekkingskøene for å sikre seg best mulig sete og utsikt, det betydde å møte på flyplassen to timer før avgang, og da var det bare å komme seg ut av dyna og følge flertallet, men skjønte allerede nå at dette kom til å bli en tur med LITE søvn ..
Første flight: Iran Airtour til Shia'enes hellige by Mashad nordøst i landet og ikke langt fra grensen til Afghanistan og Turkmenistan.
Jeg hadde min første Tupolev TU-154 flight ombord i en på alle måter dårlig vedlikeholdt Aria-maskin to år tidligere, merket at jeg var betydelig mer avslappet denne gangen :
Det er noe med disse russiske maskinene, de er liksom ikke helt tamme, har fremdeles litt rovfugl i seg .. :-)

foto: guy van herbruggen

foto: guy van herbruggen
Vel framme i Mashad :

foto: guy van herbruggen
Aria´s tredje IL-62 stod parkert i Mashad de dagene vi var i Iran :

foto: andre van loon
Ettermiddagens arrival-meny for Mahshad airport :

:
Vi hadde noen timer til rådighet før vår returflight til
THR, og siden dette var mitt første besøk til Mashad bestemte jeg meg for å ta tur inn til byen som er Iran´s nest største, det kunne se ut som vi var omtrent de eneste vestlige turistene der.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mashhad

]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -