Selv om all utenlands trafikk nå er flyttet til
IKA (med unntak av Hajj-flighter) er fremdeles Mehrabad en travel, pulserende og særdeles fasinerende flyplass.
På bussturen ut til rampen føler man seg hensatt til 70/80-årene, og det kribler litt ekstra i magen når vårt fly dukker opp i synsfeltet; en 707 fra det eneste selskapet i verden som ennå flyr disse legendariske maskinene i passasjertrafikk :

foto: mick plock
Saha´s flåte kom til verden som air-to-air refuelling maskiner for Iran Air Force i midten av 70-årene og har i gjennomsnitt bare drøye 25.000 timer i luften. De er blitt konvertert til passasjerfly på enkleste og helt sikkert billigeste måte fra 1990 av for å gi bla. pilgrimsruten til Mashad og ferieflyvninger til Kish en sterkt tiltrengt kapasitetsøkning. Det var i fjor snakk om at dette på-overtid eksperimentet snart skulle ta slutt, men gledelig nok er det i stedet nye maskiner under konvertering, så i beste fall kan dette eventyret pågå noen år til.
Klar for første nostalgi-trip-delux innenriks i Iran :
Saha utøver åpenbart militær tidsdisiplin, 4 stk. JT3D fyres opp som musikk i våre ører, og vi er avgårde et minutt før rutetabell.
Etter konverteringen til passasjerfly har disse Boeing´ene beholdt det ekstra brede vinduet bak i flyet, gir en fantastisk utsikt og var en ettertraktet seterad for oss fantaster:
Flyvende museum. Legg merke til hattehyllene :-)

foto: guy van herbruggen
Vi nærmer oss Kish :
http://www.youtube.com/watch?v=5Pub7NrlBW0
EP-
SHG - Kish Island
Etter landing fikk vi lov til å avlegge cockpit et besøk. Generelt var crewene ombord svært begeistret for vår interesse for luftfart i Iran og 707 spesielt, og var alltid klar for å slå av en prat, men det måtte som oftest klarerest med vaktene som alltid er ombord på iranske flyvninger; lett gjenkjennelige, strenge menn fra revolusjonsgarden. Som oftest gikk de motvillig med på å la oss besøke cockpit etter kort men intens diskusjon med kapteinen :

Vi hadde såpass mye tid før vår returflight til Tehran at vi tok en kjapp taxi ned til stranden, og jeg fikk for min del igjen anledning til å duppe føttene i det Persiske hav :-)
Kish var Sjahens private øy, ved flere anledninger chartret han en Air France Concorde fra Paris for å fly seg og følge sitt fra Teheran til Kish. I dag er det et frihandelsområde og yndet feriested for Iranere, en kan og oppholde seg på Kish uten visum. Iran er et STORT land; i februar 2007 beveget vi oss fra Persiabukta med 30 fuktige grader i sør til et Teheran med snøbyger i nord på knappe halvannen times flytur.
Saha´s kontor på Kish airport :

foto: charles kennedy/ astral horizon
Saha´s retur til Teheran var full denne kvelden, men vi fikk ordnet billetter med Eram Air.
Eram har nylig leaset 2 stk. 757-200 fra russiske Vim Airlines, og er første Iranske selskap til å operere denne typen. Det var for oss et uplanlagt men hyggelig tilskudd til et allerede spennende fly-mangfold disse dagene.
Fikk sete i fremre kabin på turen tilbake til Teheran, de første radene var allerede okkupert av det som åpenbart var ekstra crew og mekanikere fra Vim; russere i godt og avslappet humør.
Erams andre 757 på Mehrabad neste dag :

foto: andre van loon
Iransk Cola, ris med kylling; et herremåltid ! :-)

Sent på kvelden er vi omsider sjekket inn på særdeles hyggelige Hotell Erkan i Teheran og stuper i seng for å få noen timers søvn før tidlig oppstandelse neste dag og det som er planlagt å bli en slags `Iran greatest hits`: TU-154, Boeing 707, IL-62 og 707 igjen på en og samme dag :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Dag 2 :
THR-Mashad Iran Airtour TU-154M EP-
MCQ
Mashad-
THR Saha B707 EP-
SHG
THR-Kish Aria Air IL-62M UP-i6208
Kish-Thr Mahan A300B2 EP-
MHP
Som sagt tidlig opp, disse gutta ville helst være først i innsjekkingskøene for å sikre seg best mulig sete og utsikt, det betydde å møte på flyplassen to timer før avgang, og da var det bare å komme seg ut av dyna og følge flertallet, men skjønte allerede nå at dette kom til å bli en tur med LITE søvn ..
Første flight: Iran Airtour til Shia'enes hellige by Mashad nordøst i landet og ikke langt fra grensen til Afghanistan og Turkmenistan.
Jeg hadde min første Tupolev TU-154 flight ombord i en på alle måter dårlig vedlikeholdt Aria-maskin to år tidligere, merket at jeg var betydelig mer avslappet denne gangen :
Det er noe med disse russiske maskinene, de er liksom ikke helt tamme, har fremdeles litt rovfugl i seg .. :-)

Vel framme i Mashad :

Aria´s tredje IL-62 stod parkert i Mashad de dagene vi var i Iran :

foto: andre van loon
Ettermiddagens arrival-meny for Mahshad airport :

:
Vi hadde noen timer til rådighet før vår returflight til
THR, og siden dette var mitt første besøk til Mashad bestemte jeg meg for å ta tur inn til byen som er Iran´s nest største, det kunne se ut som vi var omtrent de eneste vestlige turistene der.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mashhad

]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -