Her kommer en liten rapport fra vår reise til Iran, mai-2009 :-)
Del 1 :
I de 30 årene som har gått siden revolusjonen i 1979 har Iran hatt en eksplosiv befolkningvekst, noe som blant annet har medført økt behovet for flytransport i dette geografisk svært utstrakte landet.
I samme tidsrom har vestlig blokade gjort det umulig å anskaffe nye fly fra USA og Europa, og resultert i at Iran Air fremdeles flyr sine Boeing 727, 747-100/200 og 747-SP, flere tiår etter opprinnelig planlagt utfasing. Alle disse maskinene ble kjøpt direkte fra Boeing i 70-årene, i en tid da Iran Air var et foregangsselskap i Midt-Østen og faktisk hadde inne en bestilling på 2 stk. Concorde, noe som rimelig raskt ble avbestillt da Ayatollahene kom til makten.
Det er derimot ingen form for restriksjoner på Russisk materiell, og etter hvert er TU-154 blitt den dominerende flytypen innenriks, enten selskapene heter Iran Airtour, Eram, Taban, Aria eller Kish, for å nevne noen. I tillegg flyr også førstegenerasjons A300, Yak-42, og de senere årene F-100, MD-80 og 757 på innenlandsrutene.
Iranerene har i det hele tatt vært svært kreative i sitt arbeid med å vedlikeholde sine gamle fly og til å skaffe ´nytt´materiell fra de mest overraskende kilder; den kanskje største kuriositeten, og hovedgrunn til at flyentusiaster har valfartet til Iran senere år, er Iran Air Force's eget sivile flyselskap Saha Airlines, opprettet for å avlaste trafikken på de travleste strekkene, og det med en liten flåte bestående av Boeing 707 !
Jeg var første gang i Iran i februar 2007 i regi av tyske 'Airevents'', hadde særdeles opplevelsesrike og sosiale dager, og har siden den gang hatt et ønske om å dra tilbake.
Da bilder av 2 stk. IL-62M med Aria Air titler dukket opp på nettet fikk jeg mildt hakeslepp og skjønte at det nå gjaldt å kjenne sin besøkelsestid, disse lett mytiske maskinene står i stor fare for snarlig utryddelse, meg bekjent flyr de nå bare enkelte avganger for Cubana og Air Koyoto, og er i ferd med å bli erstattet av TU-204.
Via e-mailens vidunderlige verden får jeg vite at noen av mine venner fra 2007 allerede er i full gang med planlegging og billettbestilling i samme øyemed og skal avgårde i en av de få ukene jeg har fri denne våren, så her er det bare å gi gass ! :-)
Vi avtaler å møtes i Dubai, for så å fly i samlet tropp til Teheran, forhåpentligvis på Mahan Air's 747-300.
Billett til Dubai blir kjøpt samme kveld til en hyggelig pris; kun 3.000 kr. skal Lufthansa ha, og da får jeg jammen meg 744 og A340 med på kjøpet :-)
De neste ukene er det travelt på mail-fronten i mellom oss 5 og vår koordinator hos 'Pars Travel Agency' i Shiraz i Iran; reiseruter, selskaper og flytyper foreslås og justeres.
En kort periode ser det ut som vi kan toppe det hele med en tur i en L-1011, men Fars Air Qeshm´s innleide eksemplar er allerede levert tilbake til eier; etter at maskinen stadig gikk tech, massive forsinkelser og illsinte brev fra strandede passasjerer til myndighetene er Fars´ tillatelse til å operere dette flyet blitt trukket tilbake.
Etter at eksotiske timer i visum-kø på Irans ambassade i Drammensveien er unnagjort er vi en dag i mai endelig klare :
Dag 0 :
Oslo-Frankfurt LH Airbus 321 D-AIRE
Frankfurt-Dubai LH Boeing 747-400 D-ABVO
Avgang tidlig ettermiddag fra
OSL, boarder vår A321 og er snart i Frankfurt :
Setter kurs mot nærmeste *A lounge etter ankomst, til det som må være den største Senator-loungen på
FRA. Fint sted; først en dusj for å komme helt i vater etter innledende reiserunde, deretter er det duket for smakfulle tyske pølser skyldt ned med tysk øl som seg hør og bør, og med panoramautsikt over rullebane blir dette noen hyggelige timer.
Passende nok fant Iran Air´s 747-SP EP-
IAB det for godt å parkere rett utenfor loungen :
Jeg vil alltid ha et spesielt forhold til disse maskinene etter at jeg fløy med søsterskip -
IAD i 2007; 14 uforglemmelig timer i IR´s businessklasse over Middelhav og Atlanter, fra Teheran/ Damaskus til Caracas i Venezuela.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=36873 . Iran Air er nå de eneste som flyr denne rarieteten i ordinær passasjertrafikk.
Etter behagelige timer med bevertning på Lufthansas regning er det på tide å begi seg til gate'n og vår 744 som venter der :
Etter å ha flydd A380, div. A340/330, 777, 767, IL-86 og -96 senere år synes jeg igjen at jumbo-jet kanskje er det aller hippeste, kribler alltid litt ekstra når en 747 står ved gaten. Lufthansa´s flåte er visstnok noen av de aller eldste -400 maskinene som er i lufta.
Prøvde å få til oppgradering med hjelp av
EBG-kort, men fikk til svar at de sjelden eller aldri oppgraderer passasjerer med SK-kort og i alle fall ikke i dag.
MEN de hadde sørget for at jeg på grunn av status har tomt sete ved siden av meg, og det er en finfin trøst, hjelper godt på på en 4-5 timer lang tur i et rimelig fullt fly.
Alltid noe interessant å se mens en tax´er :
En sprudlene start på resten av dagen :
desserten var heller ikke verst :
Uten idividuelt underholdningsystem er du prisgitt at filmene som serveres på fellesskjermene holder greit nivå, det synes jeg ikke de gjorde, så det ble bok og ipod på meg. Forøvrig er jeg nok en av de som kunne overlevd uten underholdningstilbud på fly, det er egentlig det perfekte sted for filosofering og ettertanke, og ikke minst; å sove ! :-)
Etter ankomst Dubai bar det rett til forhåndsbestillt hotell kun 5 min. fra flyplassen, bestillt på asiatravel.com.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Dag 1:
Dubai-Teheran(
IKA) Mahan Airways A310-300 EX-35004
Teheran (
THR)- Kish Saha Airlines Boeing 707-3J9C EP-
SHG
Kish-
THR Eram Air (VIM) Boeing 757-200 RA-73011
Neste morgen er det tidlig avgårde i taxi til terminalen for å treffe de 3 andre som er ankommet fra London via Qatar, tydligvis lite søvn underveis; trøtte men forventningsfulle ansikter :-)
Det glade(gale) selskap bestod av en australsk musiker/ platedirektør bosatt i London, en belgisk FedEx-sjef, en nederlandsk dataekspert og meg selv. Sistemann; vår te-drikkende engelske BA pilot skulle komme til Teheran direkte fra London neste morgen.
Innsjekk; det viser seg at vår forventede Mahan 747 er erstattet med en A310 ...
Hadde sammen med buddy Charlie spleisa på en C og en Y billett t/r Tehran, slik at vi hver vår vei kunne sjekke ut hva Mahan hadde å by på fremme i flyet .
Jeg er førstemann ut, skulle gjerne ha sett at vi fløy 747, men Mahan's A313 biz viser seg å innfri alle forventninger.
Synes Mahan´s valg av boarding-musikk var særdeles fornøyelig :
http://www.youtube.com/watch?v=EWLZ4YqbEEM
.. måtte rett og slett sende klippet til unge Løvland etterpå
Takeoff fra
DXB :
Mahan´s Business klasse viste seg som sagt som en veldig hyggelig opplevelse, det er nivå på mat og servering, og på alle måter Persisk klasse over crewet :-)
Dagens meny :
..og det flott presenterte måltidet (hadde spist deler av det før jeg kom på å ta bilde.. :-)
Dette var få uker før valget i Iran ...
Turistklassen :

foto: guy van herbruggen
Alle internasjonale flighter til/fra Teheran er nylig flyttet fra gamle Mehrabad midt i byen til nye og moderne
IKA (Imam Khomeini international airport) som ligger i et heller øde område en times kjøring ut av sentrum.
En annen av Mahan's A313 :
En liten tur i Cockpit etter landing sier vi ikke nei til ! :

TU-154 EP-
CPG fra Caspian taues ut for avgang, lite visste vi da at dette flyet skulle gå i bakken mindre enn to måneder senere.

Imigrasjon + visum til vår mann fra Tulipanlandet gikk raskt og smertefritt.
Vi ble møtt av en representant for 'Pars' som hadde ordnet med hotell og billetter; Iran Air flyvningene var de eneste vi kunne bestille utenfra.
Planen var så at vi skulle kjøre til hotellet for en avslappende ettermiddag og kveld før tidlig action neste dag. Men den gang ei; selv om gjengen var rimelig overtrøtt fant noen ut at hvis vi gassa på og dro rett til Mehrabad flyplass i sentrum, kunne vi rekke en ekstra tur til øya Kish i Persiabukta med Saha Airlines' Boeing 707-3J9C ..
Som sagt så gjort, vi rekker frem i tide, billetter til Kish er heller ingen problem denne ettermiddagen, og vi er klar for første flight tilbake i tid :-)
- - - - - - - - - - - - - - -