Thread: Spitfire Saga
View Single Post
Old 20-08-2009, 08:44   #4
Seabee
ScanFlyer Silver

Default Re: Spitfire Saga

Fikk mine to eksemplarer i posten i går! Og for noen utrolige bøker! Bildene som er i disse bøkene er helt fantastiske! Ante ikke at det fantes så mange bilder fra denne delen av norsk flyhistorie! Det er mange bilder av personer (flygere. mekanikere osv.) som deltok i kampene - også mange av dem som gav sitt liv. Det er svært interessant å lese livshistoriene til disse!

Det er en ting jeg spesielt syns Cato Guhnfeldt fortjener stor honnør for - det at han var så "framsynt" at han forstod hvor viktig det var å intervjue mange av veteranene før de gikk bort...! Han intervjuet ca. 250 veteraner og etterlatte i 1998/99! Mange av dem er senere dessverre gått bort.

Jeg har selvsagt ingen ting imot at fly restaureres og bevares i museer for ettertiden. Men dessverre kan ikke fly snakke... Det er derfor minst like viktig med slikt arbeid som Cato gjør - nemlig å få bevart historien og fortellingene til de menneskene som var den del av denne flyhistorien. Dette gjelder ikke bare militær flyhistorie - men også sivil flyhistorie.

Så du som er interessert i flyhistorie, dersom du kjenner en gammel flyger eller flymekaniker som løp og ta en prat med ham eller henne! Kopier bilder osv. Vi vet ikke når det er for sent... Skriv ned det han forteller. Det er kanskje like viktig som å grave opp et flyvrak fra ei myr...

Gratulerer, Cato, gratulerer alle flyinteresserte, med noen fantastiske nye bøker!

Steinar
http://www.seabee.info
Seabee is offline   Reply With Quote