Kiev
Vi hadde bestilt henting på flyplassen, og ikke mindre enn to sjåfører møtte oss i kaoset av drosjesjåfører som ville tilby kjøretjenester. Bilen var utstyrt med en egen ølkjøler fra Carlsberg og noen vanvittige høyttalere, som faktisk var så store at de måtte demonteres for at våre tre kofferter skulle få plass. Etter en halvtimes kjøring var vi på plass utenfor leiligheten vi hadde bestilt. Her måtte vi vente 20 minutter på verten som skulle åpne for oss og vise leiligheten. Verten kunne fortelle at heisen ”for tiden” var ute av drift, men jeg nekter å tro at den har vært i drift de siste årene. Leiligheten lå uansett bare i syvende etasje, så det var selvsagt ikke slitsomt å bære koffertene oppover i kokende ukrainsk varme.
Vi betalte ca. 3000 kr. for fem netter i en leilighet på ca. 100 kvadratmeter, svært sentralt plassert. I Kiev er det leilighet som er tingen ettersom budget- og midrange-hotellene har svært dårlig standard i forhold til prisen. Radisson
SAS og Hyatt Regency har byens fineste hoteller, men disse tar minst 2-2500 kr. per natt.
Kiev var en spennende by med nydelige bygårder, rimelig mat og drikke og flotte kirker. Byen hadde mye mer å by på enn f.eks. byer i Polen og på Baltikum, kanskje på grunn av det russiske preget. Engelskkunnskapene var svært begrenset så å si overalt, og ettersom de bruker et annet alfabet enn oss, er det greit å ha med seg en sammenlikning av alfabetene. Neste gang jeg skal til Ukraina må jeg også få med meg Yalta og Odessa. Kiev har uansett så mye å by på at jeg tror det vil bli en av Europas neste store turisthits, men de har selvsagt en vei å gå: Vi møtte så å si ingen turister.
Her er noen bilder fra Kiev:

Kiev er en stor by med 2.6 millioner innbyggere.

Uavhengighetsplassen i sentrum av Kiev. Mange husker sikkert oransjerevolusjonen i 2004 da mange hundretusen mennesker var samlet i ukevis på denne plassen. Demonstrasjonene førte til en ny runde av presidentvalget …

… som ble vunnet av opposisjonskandidaten Viktor Yushchenko. Her under pressekonferanse i forbindelse med visepresident Joe Bidens besøk i Ukraina.

Kiev har mange vakre kirker, men en god del av dem er rekonstruert. Dette er St. Michael-katadralen, rekonstruksjon fra 1998.

Plassen utenfor Utenriksdepartementet.

Holy Dormition Cathedral ble ødelagt under andre verdenskrig, men denne kopien ble ferdigstilt i 1991. Katedralen er en del av fantastiske Kiev Pechersk Lavra, som har mange kilometer med underjordiske grotter under en rekke flotte ortodokse katedraler. Lavraen er UNESCO World Heritage Site, og i grottene ligger det en lang rekke mumier. Det var en utrolig spesiell opplevelse å gå rundt i disse trange grottene – fulle av mumier…

På lavraen, og overalt ellers i Kiev, finnes det ølvogner der man kan kjøpe seg en halvliten øl for en krone eller to. Som bildet viser må også presten få seg noe kaldt å drikke.

Jeg hater suvenirer, men Kiev hadde en del morsomme. Foruten sånne som disse, kunne man kjøpe en lang rekke pins, hatter og annet utstyr fra sovjetiske fly.

En nydelig kirke på et utendørsmuseum utenfor Kiev.

Utsikt mot Podil, en morsom og livlig bydel med utesteder og restauranter.

Kiev har flere byøyer med fine bademuligheter.

Kiev har en flott metro.

I sentrum av Kiev finnes store og vakre bygårder, men beveger man seg litt utenfor sentrum dukker flere og flere bygninger à la sovjet style opp.
Se min Facebook-profil for flere bilder.