15. april 2009, kl. 16.40:
Lufthansa
LH3004 Frankfurt (
FRA)–Stockholm (
ARN)
Economy Class
Airbus A321-100
På plass i A-delen av Terminal 1 ble det en lang spasertur i retning av Lufthansa Senator Lounge, som lå strategisk plassert i forhold til avgangen videre til Stockholm.
Jeg er ikke imponert over Lufthansa-loungene og denne loungen bare forsterket inntrykket. Den var liten, upraktisk og kaldt innredet. Sammenliknet med mange andre lounger rundt om i verden er selvfølgelig Lufthansa-loungene bra, men ettersom selskapet imponerer på så mange områder, blir forventningene veldig høye.
Mat og drikke er likevel ikke så verst og jeg fikk meg både salat og Becks-øl, og jeg setter dessuten et stort pluss i boken for en egen smoothiebar! En god bunke med norske aviser var dessuten lett tilgjengelig! Men loungen var overfylt, og mulighetene for å se på fly var liten ettersom Lufthansa hadde satt opp store gardiner foran vinduene. Dette gjorde inntrykket unødvendig innestengt ettersom det egentlig er store panoramavinduer i loungen.
Etter en halvtime i loungen fortsatte jeg mot gaten, og på veien traff jeg på både stort og smått:
Ved gate stod et Airbus A321-100-fly og ventet på avgang til Stockholm.
Det ble min første tur med -100-versjonen i A321-serien. Lufthansa har for øvrig 20 -100 og 14 -200. D-AIRD ble bygget i 1994 og har fløyet hele karrieren for Lufthansa.
Det ble gitt beskjed om overbooking på denne avgangen, men etter at ombordstigningen var ferdig hadde alle fått plass. Det er tre seksjoner i dette flyet: rad 1–8, rad 11–23 og rad 24–36.
Ettersom det bare var fem rader Business Class – og jeg satt på 8A – ble det en egen liten seksjon mellom gardinet og galley for oss som satt på 6–8 i Economy Class. Det satt ingen i midtsetet og alt var lagt til rette for en rolig og behagelig tur til Stockholm.
Motorene til den femten år gamle A321-maskinen bråkte noe helt vanvittig ved avgang, men idet vi var kommet opp i luften ble det stille og rolig. Jeg sov stort sett hele veien til Stockholm, men fikk med meg øl og en sandwich på den første runden med servering.
Det ble en fin innflygning til Arlanda, og vi landet etter 2 timer i luften - og en distanse på 1,223 km.