12. april 2009, kl. 12.50:
Ryanair
FR9173 Barcelona/Girona (
GRO)–Wroclaw (
WRO)
Boeing 737-800W
Barcelona var som vanlig en stor suksess med både sol, strand, museer, god mat og utforsking av diverse bydeler. Søndag formiddag var det klart for retur og også denne gang gikk bussturen veldig greit.
Det var ingen kø i innsjekkingen, men vi fikk beskjed om at bagasjen vår veide 1,6 kilo for mye og vi ble spurt om vi ville betale eller sortere om. Vi gjorde det siste og fikk sendt av gårde bagasjen. Lite folk i sikkerhetskontrollen og vi var gjennom på bare noen minutter.
Girona-Costa Brava Airport ble bygget i 1965, og trafikken var helt frem til årtusenskiftet svært begrenset. I 1993 var det 275.000 passasjerer, i 2002 var det 500.000. I likhet med mange andre flyplasser med meningsløs beliggenhet fattet Ryanair interesse, og i 2008 var passasjerantallet oppe i 5,5 millioner.
Ryanair har over 50 ruter fra Girona som er en av de absolutt mest trafikkerte Ryanair-flyplassene, bare slått av London-Stansted, Alicante og Dublin. Thomas Cook Airlines, Transavia, Thomson Airways og Jetairfly trafikkerer også lufthavnen, og da særlig i sommersesongen.
Denne søndagen var det bare Ryanair-fly å spore sammen med en Boeing 737-500 fra Transavia. Flyplassen er relativt romslig med mange gater og sitteplasser, i tillegg til to taxfreebutikker, en bokhandel og to kafeer.
Ombordstigningen begynte hele 50 minutter før avgang, lenge nok til å forvirre mange polakker som ennå ikke hadde stilt seg i kø.
Vi snek igjen i køen og fikk en rad for oss selv, denne gangen på 21A og 21C. Avgangen var ikke like fullastet som sist, men likevel rundt 80 prosent kabinfaktor.
Vi var ”heldige” og fikk et gammelt Ryanair-fly, EI-
DAI som ble bygget i 2003, med den gamle innredningen. Selv om denne isolert sett ser ganske slitt og trist ut, er innredningen langt mer behagelig enn den som er installert i de nye flyene.
Blå tøyseter, ingen gule vegger og lomme i setet foran hever standarden. Flytiden ble satt til 2 timer og 10 minutter, og vi var i luften 15 minutter før avgangstid.
Det ble en overraskende rolig og behagelig tur gjennom Europa, og jeg fikk lest ferdig årets påskekrimbok nummer to.
Denne gangen ble det kaffe og sjokolade på flyturen gjennom Europa. Crewet var i godt humør og hadde en del passe useriøse meldinger over høyttaleren, uten at det egentlig spilte inn på det prissensitive polske klientellet. Også på denne turen slapp vi de slitsomme ferdiginnspilte meldingene til Ryanair.
Landing i Wroclaw 20 minutter før rutetid.